یک ارزیابی تحلیلی: طالبان در حکومت‌داری ناکام ماندند

شبکه خبری-تحلیلی ارواسیا از ناکامی طالبان در حکومت‌داری این گروه خبر داده و اعلام کرده که طالبان نتوانستند به طور موثر حکومت کنند.

شبکه خبری-تحلیلی اوراسیا در یک تحلیل تازه گفته است که طالبان هرچند به عنوان «شورشیان» بسیار موثر هستند؛ اما نتوانستند به گونه موثر در افغانستان حکومت کنند.

اوراسیا افزوده است که با توجه به وضعیت موجود، «طالبان باید راه خود را تغییر دهند».

این شبکه خبری-تحلیلی می‌گوید که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان این کشور در یک «مارپیچ نزولی» قرار گرفته است.

در این تحلیل آمده: «طالبان ثابت کردند به عنوان «شورشیان» بسیار موثر هستند؛ اما نتوانسته‌اند که در افغانستان به طور موثر حکومت کنند».

اوراسیا گفته که ناتوانی طالبان در به رسمیت‌شناختن آنان از سوی جامعه بین‌المللی، وضعیت بشری را در افغانستان «وحشتناک و بدتر» کرده است.

این شبکه خبری-تحلیلی می‌گوید که عدم به رسمیت‌ شناخته‌شدن طالبان سرمایه‌گذاری اقتصادی و کمک‌های بین‌المللی را در افغانستان تحت تاثیر قرار داده است؛ در حالی که مردم این کشور «به شدت» به آن‌ها نیاز دارند.

در این تحلیل آمده است که طالبان تا اکنون «هیچ کاری» برای اطمینان دادن به جامعه بین‌المللی نسبت به تغییر رفتار شان در مقایسه با شیوه حکومت‌داری پیشین آنان، انجام نداده‌اند.

در این تحلیل اوراسیا آمده: «بسیاری از وعده‌هایی که طالبان پیش از تصاحب قدرت در سال ۲۰۲۱ داده بودند، عملی نشده است. دختران هنوز اجازه حضور در مکتب‌ها را ندارند. گروه‌های تروریستی مانند شبکه القاعده آزادانه در افغانستانِ زیر اداره آنان فعالیت می‌کند و زنان نیز از محل کار حذف شده‌اند».

این شبکه خبری-تحلیلی همچنین یکی از عوامل عدم تعامل جامعه بین‌المللی با طالبان را «انشعاب در رهبری» آنان عنوان می‌کند.

اوراسیا افزوده: «جامعه بین‌المللی مطمین نیست که باید با چه کسی تعامل داشته باشد».

در این تحلیل آمده است، کشورهای که اکنون با طالبان به نوعی تعامل دارند، «معمولاً به دلایل عمل‌گرایانه منافع ملی» شان است.

در تحلیل این شبکه آمده: «همسایگان شمالی در آسیای مرکزی صرفا به دلایل اقتصادی و امنیتی با کابل زیر اداره طالبان در تعامل هستند. قزاقستان منافع اقتصادی را دنبال می‌کند و تعامل ترکمنستان و ازبکستان با طالبان نیز ناشی از نگرانی‌های امنیت مرزی و مبارزه با تروریزم است».

در این تحلیل همچنین گفته شده تا زمانی که طالبان حکومت‌داری مسئولانه را در افغانستان آغاز نکنند و در همین حال به جامعه جهانی نشان ندهند که می‌توانند شریک قابل اعتمادی باشند، کشورهای معدودی با آنان روابط دیپلماتیک برقرار خواهند کرد.

این در حالی است که طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان محدودیت‌های روزافزونی را بر حقوق شهروندان؛ به‌ویژه حق آموزش، تحصیل، کار و حضور در اماکن عمومی زنان وضع کردند.

برخی از شهروندان با انتقاد از ساختار حکومت‌داری طالبان گفته‌اند که آنان قدرت را در افغانستان انحصار کرده‌اند و «غیرطالب» را از بدنه و ساختار حکومت حذف کرده‌اند.

این در حالی است که همزمان با گسترش تهدیدات و حمله‌های هراس‌افگنانه در کشورهای منطقه به شمول روسیه، ایران و پاکستان، نگرانی‌ها از افزایش این حمله‌ها بیش‌تر شده و برخی از کشورها بارها گفته‌اند که گروه‌های «تروریستی» اکنون در زیر حاکمیت طالبان در افغانستان فعال هستند و برای اهداف شان در کشورهای منطقه و جهان برنامه‌ریزی می‌کنند.

مطالب مرتبط