برنامه آلمان برای صدور ویزا به «کارگران ماهر» اعلام شد

دولت آلمان آلمان اعلام کرد که در نظر دارد تا دسترسی کارگران با مهارت‌های ویژه ساکن خارج از اتحادیه اروپا را به ویزای این کشور آسانتر کند. متقاضیان واجد شرایط کار می‌توانند برای یک سال وارد آلمان شوند و برای خود کار جستجو کنند.

نانسی فیزر؛ وزیر داخله آلمان روز شنبه، 12 جوزا با معرفی طرح جدید این کشور برای صدور ویز به کارگران گفت که که شهروندان کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپامی‌توانند که برای جستجوی کار وارد آلمان شوند

این برنامه که موسوم به «کارت فرصت برای جستجوی کار» است و برای افرادی که حد اقل دو سال آموزش حرفه‌ای دیده یا مدرک دانشگاهی به رسمیت شناخته شده در کشورشان را دارند، فرصت می‌دهد که برای جستجوی کار وارد آلمان شوند.

یکی از شرایط مهم برنامه این است که متقاضیان باید بتوانند به زبانی آلمانی یا انگلیسی صحبت کنند. اینکه آیا متقاضیان، واجد شرایط دریافت ویزای آلمان هستند یا خیر را مهارت‌های زبان، تجربه حرفه‌ای، سن و پیوندشان با آلمان تعیین می‌کند.

این افراد می‌توانند پس از دریافت ویزا برای یک سال وارد آلمان شوند و در پی جستجوی کار باشند.

یکی از سهولت‌های این طرح این است است که متقاضیان کار نیاز ندارند که پیش از دریافت ویزا، با یک شرکت آلمانی قرارداد کار را امضا کنند.

آنها همچنین نیاز به ارائه مدرکی ندارند که از سوی آلمان به رسمیت شناخته شده باشد و یا از این کشور دریافت کرده باشند. این طرح به دلیل کاهش مراحل اداری و کوتاه کردن روند، معرفی شده است.

وزیر امور داخله در نشست معرفی این طرح گفت: «ما تضمین می‌کنیم که کارگران، به ویژه کارگران ماهری که سال هاست اقتصاد ما به آن‌ها نیاز فوری داشته است، می‌توانند به کشور ما بیایند. طرح جدید ویزا، بخشی از یک بسته گسترده قانونی است که هدف آن مقابله با کمبود شدید نیروی کار ماهر در آلمان است».

بر اساس گزارش رسانه‌های آلمانی مرحله اول این برنامه در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ عملی شد که عمدتاً شامل تسهیل روند دریافت مجوز اقامت، موسوم به «کارت آبی اتحادیه اروپا» برای کارگران ماهر بود.

مطالب مرتبط