اندونزیا خواهان سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و معادن افغانستان است

طالبان اعلام کرده‌اند که اندونزیا خواهان سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و استخراج معادن افغانستان است.

ارگ که تحت کنترل طالبان است با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده که محمد یوسف کالا؛ معاون رییس‌ جمهور پیشین اندونزیا و رییس شورای مساجد این کشور روز یک‌شنبه، ۱۳ جوزا با مقام‌های طالبان در کابل دیدار کرده و گفته کشورش خواهان سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و استخراج معادن افغانستان است.

در خبرنامه طالبان به نقل از محمد یوسف کالا آمده است اندونزیا «خواهان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله تعلیم و تربیه و استخراج معادن» است و در این راستا همکاری طالبان نیاز است.

این در حالی است که طالبان پس از روی کار آمدن دوباره آموزش و کار دختران و زنان را ممنوع کرد.

اندونزیا، از بزرگ‌ترین کشورهای اسلامی در طول سه سال گذشته بارها از طالبان خواسته که به دختران اجازه آموزش دهند.

وزارت خارجه اندونزیا پس از منع آموزش دختران توسط طالبان گفته بود «ما امیدواریم که طالبان تجدید نظر کند تا همه به تحصیل دسترسی داشته باشند؛ از جمله زنان و دختران. این مساله همچنان برای آینده افغانستان مهم است.»

در همین حال، محمد یوسف کالا در دیدار خود با عبدالسلام حنفی؛ معاون نخست‌وزیر طالبان در ارگ، «از فراهم شدن فرصت‌های تحصیلی برای جوانان افغان» از سوی دولت اندونزیا خبر داده است.

طبق خبرنامه ارگ طالبان، حنفی از آمادگی اندونزیا برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در افغانستان استقبال کرده و گفته طالبان تمامی تسهیلات لازم را فراهم خواهد کرد.

این در حالی است که پیشتر امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز در دیدار با هیات اندونزیایی گفته بود که طالبان خواستار گسترش روابط با کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

مطالب مرتبط