متضرر شدن ده‌ها هزار کودک بر اثر سیل در افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل‌ متحد (یونیسف) با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کرده است که ده‌ها هزار کودک در معرض تهدیدهای ناشی از تاثیر سیلاب‌های اخیر در افغانستان قرار دارند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل‌ متحد (یونیسف) امروز دوشنبه، ۱۴ جوزا با نشر گزارش تازه‌ای از متضرر شدن ده‌ها هزار کودک بر اثر سیلاب‌های اخیر در کشور خبر داده است.

این نهاد از کشورهای جهان خواسته است که برای آمادگی در برابر تهدیدهای آینده در افغانستان بودجه اختصاص دهند.

یونیسف گفته که همزمان با اجرای این تدابیر، جامعه افغانستان باید برای انعطاف‌پذیری با شرایط اقلیمی سازگار شود تا نیازمندی‌هایش به کمک‌های بشردوستانه کاهش یابد.

یونیسف همچنین گفته است که سرازیر شدن سیلاب‌های ناگهانی باعث ویران شدن منابع آبی، سیستم‌های فاضلاب، کشاورزی و مالداری در مناطق آسیب‌دیده شده است.

در همین حال این نهاد گفته که سیلاب‌های ویرانگر اخیر در ولایت‌های بغلان، غور و بدخشان جان ۳۵۰ تن به شمول ۱۲ کودک را گرفته است.

یونیسف با اشاره به تغییرات اقلیمی، از جامعه جهانی خواسته است که برای جلوگیری از رویدادهای ناشی از سیلاب در افغانستان، آمادگی بیشتری داشته باشد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که بارندگی‌های شدید، نباید فورا زندگی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

سرازیرشدن سیلاب‌ها در مناطق شمالی، شرقی و غربی افغانستان از دهم ماه می به این‌سو، جان صدها تن را گرفت و خسارات سنگین بر مناطق آسیب‌پذیر وارد کرده است.

با وجود کمک‌های که صورت گرفته؛ اما ساکنان‌ مناطق آسیب‌دیده شکایت دارند که به گونه لازم به آن‌ها رسیدگی نشده است.

برخی از نهادها، جریان‌های سیاسی و نظامی و همچنین فعالان حقوق‌ بشر، طالبان را در مهار این «فاجعه بشری» ناتوان خواندند.

مطالب مرتبط