ورود موترهای باربری افغانستان با اسناد موقت به پاکستان

رسانه‌های پاکستانی از ورود اولین موترهای باربری بازرگانان افغان با اسناد موقت به این کشور خبر داده‌اند.

روزنامه دان به نقل از اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان گزارش داد که حکومت پاکستان روز یک‌شنبه، ۱۳ جوزا اجرای طرحی را آغاز کرد که به موترهای باربری افغانستان اجازه می‌دهد تا با استفاده از سند موقت ورود، وارد خاک پاکستان شوند.

یک عضو ارشد اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان گفته که اولین لاری‌های تجاری افغانستان که دارای اسناد موقت اند، روز یک‌شنبه از گذرگاه خرلاچی در منطقه کرم اجازه عبور یافتند.

ضیاءالحق سرحدی، یک مسئول اتاق مشترک گفت که سفارت پاکستان در کابل اسناد موقت را به رانندگان افغان صادر کرده است.

در همین حال، محب‌الله، کنسول طالبان در پیشاور گفته که آنها نیز اسناد مشابهی را به رانندگان پاکستانی صادر می‌کنند. او گفت که یک مقام از کابل به منظور صدور اسناد موقت به رانندگان پاکستانی به اینجا آمده است.

او افزود: «این خبر خوبی برای تجارت دوجانبه است.»

مقامات وزارت‌های تجارت پاکستان و طالبان ماه مارچ اعلام کردند که درباره صدور اسناد موقت برای رانندگان موترهای تجاری به توافق رسیده‌اند.

محب‌الله گفت: «موترهای باربری دو کشور اکنون می‌توانند به هر شهری در پاکستان و افغانستان بروند.»

محمد خرم آقا؛ وزیر تجارت پیشین پاکستان ۲۴ تا ۲۷ مارچ به کابل رفت و مذاکرات فشرده‌ای با نورالدین عزیزی؛ وزیر تجارت طالبان درباره روابط تجاری- ترانزیتی میان دو کشور داشت.

اختلاف درباره ویزه و پاسپورت رانندگان و جواز عبور از مرز، سبب تعطیلی چند روزه گذرگاه تورخم در ماه جنوری شد.

طالبان ۱۳ جنوری تورخم را پس از آن بست که پاکستان اعلام کرد برای عبور از مرز داشتن پاسپورت و ویزه معتبر ضروری است. پس از آن‌که پاکستان از تصمیمش صرف نظر کرد، مرز باز شد.

رانندگان افغان و پاکستانی ماه جون اسناد موقت مرزی را برای یک دوره آزمایشی یک ساله دریافت خواهند کرد.

عبدالسلام جواد؛ سخنگوی وزارت تجارت و صنایع طالبان، از این تصمیم استقبال کرد و گفت: «ما این را به عنوان یک پیشرفت بسیار مثبت می‌بینیم که راه تجارت دوجانبه را هموارتر خواهد کرد.»

مقامات وزارت تجارت پاکستان اخیرا اعلام کردند که حدود ۶ هزار موتر باربری ثبت‌شده افغانستان و ۹ هزار موتر ثبت‌شده پاکستان مصروف انتقال کالا به دو کشور اند.

مطالب مرتبط