بندر چابهار باعث استحکام روابط طالبان با هند شد

رسانه‌های هندی از استحکام روابط این کشور با طالبان خبر داده و می‌گویند که بندر چابهار باعث نزدیک شدن روابط طالبان و هند شده است.

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که امضای قرارداد ۱۰ ساله این کشور با ایران برای سرمایه‌گذاری و استفاده از بندر چابهار، رابطه میان هند و طالبان را نزدیک ساخته است.

براساس گزارش رسانه‌های هند، نزدیکی طالبان و هند در زمینه‌های اقتصادی، زمانی اتفاق افتاده که روابط پاکستان با طالبان دچار تنش شده است‌.

بربنیاد این گزارش‌ها، هند تلاش دارد که با استفاده از بندر چابهار در ایران، راه ترانزیت تجارتی به کشورهای آسیای میانه و فراتر از آن باز کند‌.

روزنامه اکسیلسیور هند گفته: «بندر چابهار در حال حاضر همان نقشی را میان طالبان و هند دارد که در زمان دولت جمهوری پیشین افغانستان داشت».

این در حالی است که توافق استفاده از بندر چابهار در سال ۲۰۱۶ میان سه کشور ایران، افغانستان و هند امضا شد.

اما هند در ماه گذشته قرارداد جدید ۱۰ ساله را با ایران امضا کرد که بر مبنای آن این کشور روی بندر چابهار سرمایه‌گذاری خواهد کرد و از طریق این بندر، کالاهای تجارتی‌اش را به کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی انتقال خواهد داد.

روزنامه اکسیلسیور هند افروده است که هرچند دونالد ترامپ؛ رییس جمهور پیشین ایالات متحده با ایجاد معافیت‌ها در سال ۲۰۱۸ بر بندر چابهار، تلاش کرد که افغانستان نیز به دریا وصل شود؛ اما پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، نگاه امریکا به این بندر دگرگون شد.

در گزارش این روزنامه آمده است که اکنون ایالات متحده نمی‌خواهد طالبان به دلیل عدم به رسمیت‌شناختن، از مزایای این بندر استفاده کنند.

چابهار اکنون به عنوان مسیر راه‌یافتن به روسیه و کشورهای آسیای مرکزی و غربی، برای هند مهم است‌.

مطالب مرتبط