حمله هوایی در سوریه ۱۲ کشته برجای گذاشت

منابع سوری گزارش داده‌اند که حمله هوایی رژیم اسراییل به شهرک «حیان» در شمال غرب حلب سوریه دست‌کم ۱۲ کشته و شماری زخمی بر جای گذاشت.

منابع سوری امروز دوشنبه، ۱۴ جوزا از حمله هوایی رژیم اسراییل به شهرک «حیان» در شمال غرب حلب خبر داده‌اند.

گفته می‌شود که هدف حمله یک کارخانه ذوب مس در کنترل گروه‌های نزدیک به ایران بوده است.

خبرگزاری سوریه (سانا) به نقل از یک مقام نظامی گزارش داد که در حمله هوایی اسرائیل تعدادی کشته شدند و شماری شماری زخمی شدند.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، گزارش داد که در حمله به حومه حلب دست کم ۱۲ نفر کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

وزارت دفاع سوریه نیز اعلام کرد که حمله هوایی اسراییل بامداد امروز به وقت محلی رخ داد و در آن نقاطی در اطراف حلب هدف قرار گرفت.

شبکه خبری اسپوتنیک روسیه و خبرگزاری فرانسه در گزارش خود تایید کردند که هدف حمله یک کارخانه ذوب مس در مجاورت شهرک «حیان» بوده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه از انفجارهای پی در پی در منطقه‌ای خبر داد که کارخانه مس در آن واقع شده است و نوشت که این کارخانه در کنترل گروه‌های همسو با ایران است.

سوریه تایید کرده است این حمله خسارت مادی نیز برجا گذاشته است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، این دومین حمله‌ای است که در کمتر از یک هفته در سوریه گزارش می‌شود.

پس از حملات هوایی مارچ، حلب در ماه‌های گذشته آرامش نسبی را پشت سر گذاشته بود.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اغلب اطلاعاتی از این حملات به سوریه را منتشر می‌کند گزارش داد که اسرائیل در ماه مارس در چندین حمله هوایی مکان‌هایی در نزدیکی حلب را هدف قرار داد که ۵۲ نفر در آن‌ها کشته شدند.

رژیم اسرائیل معمولا حملات به سوریه را تایید یا تکذیب نمی‌کند اما رسانه‌های آن غالبا خبر می‌دهند که ارتش اسرائیل پشت این حملات بوده است.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، اسرائیل صدها حمله به سوریه انجام داده بود که عمدتا هدف این حملات گروه‌های متحد و مورد حمایت ایران بوده است.

رژیم اسرائیل بارها اعلام کرده که به ایران اجازه نخواهد داد در سوریه فعالیت کند.

ایران اما می‌گوید در سوریه فعالیت مستشاری دارد و نیروهایش به دعوت دولت بشار اسد در سوریه حضور دارند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که از زمان آغاز جنگ در غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ این حملات به شدت افزایش یافت، اما پس از حمله به کنسولگری ایران در سوریه، شمار این حملات به میزان قابل توجهی کمتر شد.

در حمله روز اول آپریل به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه، هفت نفر از حمله دو فرمانده ارشد و مستشاران سپاه پاسداران کشته شدند. به دنبال این حمله شورای امنیت تشکیل جلسه داد.

حمله به کنسولگری ایران در دمشق تنش بین ایران و اسرائیل را به شدت افزایش داد و ایران اعلام کرد پاسخی سخت به اقدام رژیم اسرائیل خواهد داد.

در واکنش ایران با استفاده از موشک‌های کروز، بالستیک و پهپاد مستقیما از خاک خود، نقاطی در اسرائیل را هدف قرار داد.

مطالب مرتبط