نخست‌وزیر پاکستان به چین رفت

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که شهباز شریف؛ نخست‌وزیر این کشور در یک سفر پنج روزه به چین رفته و قرار است در این سفر درباره تقویت همکاری‌ها با مقامات چینی گفتگو کند.

بر بنیاد بیانیه وزارت خارجه پاکستان، آقای شریف امروز سه‌شنبه، 15 جوزا بنا به دعوت شی جین پینگ؛ رییس جمهور چین وارد پکن شده است.  این اولین بازدید شهباز شریف به چین پس از تشکیل دولت فعلی در پاکستان محسوب می‌شود.

در بیانیه آمده‌است که شهباز شریف در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی علاوه بر دیدار با رهبران چین در شهر پکن از شهرهای شیان و شنژن نیز بازدید خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «سفر نخست وزیر پاکستان به چین مظهر دوستی آهنین دو کشور است که مشخصه آن تبادلات و گفتگوهای مستمر در سطح بالاست. دو طرف برای تقویت بیشتر مشارکت راهبردی در همه وضعیت‌ها گفتگو خواهند کرد».

شهباز شریف در اواخر سال 2022 میلادی زمانی که نخست وزیری دولت ائتلافی در پاکستان را برعهده داشت سفر رسمی دو روزه به چین انجام داد.

نخست وزیر پاکستان درحالی امروز سفر رسمی خود به چین را آغاز کرده که کشورش درصدد گشایش روزنه‌های جدید همکاری‌های کلان با پکن است هرچند چینی‌ها در قبال سرمایه‌گذاری و پیشرفت روابط اقتصادی با اسلام‌آباد خواستار اقدامات جدی برای تامین امنیت منافع چینی و اتباع آنان در پاکستان هستند.

سفیر چین در پاکستان نیز درباره سفر نخست‌وزیر پاکستان به پکن گفته که پیشبرد طرح‌های زیرمجموعه پروژه کریدور مشترک اقتصادی دو کشور مورد توجه خاص هر دو کشور خواهد بود و انتظار می‌رود توافقات ملموسی برای افزایش سطح کیفیت همکاری‌های دو جانب حاصل شود.

سفر نخست‌وزیر پاکستان به چین در حالی صورت می‌گیرد که حمله دو ماه پیش به شهروندان چینی در پاکستان که 6 کشته و چند زخمی برجا گذاشت، نگرانی‌های چین از امنیت شهروندانش پاکستان را افزایش داده است. پاکستان طالبان پاکستانی را متهم می‌کند که این حمله را انجام داده و نیز طالبان افغانستان را متهم کرده که با پناه‌دادن به این گروه زمینه برنامه‌ریزی و اجرای این برنامه‌ها را فراهم کرده‌اند.

طالبان اما این اتهامات مقامات پاکستانی را رد کرده و گفته‌اند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده شود.

مطالب مرتبط