مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی؛

تاجیکستان افغانستان را منبع تروریزم برای اعضای پیمان امنیت جمعی خواند

 رستم امامعلی؛ رییس پارلمان تاجیکستان افغانستان را محل پرورش تروریزم و منبع تهدیدهای امنیتی در مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی خواند و گفت که تروریستان تلاش دارند شهروندان کشورهای عضو این سازمان را در صفوف خود جذب کنند.

آقای امامعلی این سخنان را روز دوشنبه، 14 ثور در نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی در آلماتی قزاقستان بیان کرد و افزود که این سازمان نمی‌تواند تهدیدهای احتمالی در مرزهای جنوبی این سازمان را که از خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد نادیده بگیرید

او افزود: «وضعیت کنونی افغانستان به دلیل عوامل بیشماری همچنان دشوار است و متأسفانه هیچ پیشرفت یا بهبودی واقعی را شاهد نبوده ایم. افغانستان بار دیگر به کانون تروریسم تبدیل شده است».

این مقام تاجیکستانی به افزایش تولید مواد مخدر افغانستان از جمله مواد مصنوعی اشاره کرد و درباره ای خطرات فزاینده انتقال «ایدئولوژی ویرانگر رادیکالیزم مذهبی» از جهت افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی هشدار داد.

او تاکید کرد که همه اینها می‌تواند پیامدهای منفی بلندمدتی برای منطقه سازمان پیمان امنیت جمعی داشته باشد. او همچنین تصویب «برنامه هدفمند بین دولتی سازمان پیمان امنیت جمعی برای تقویت مرزهای تاجیکستان و افغانستان» را که اکنون در مرحله امضا است، به موقع خواند.

رییس پارلمان تاجیکستان در این نشست همچنین به اهمیت اقدامات مشترک برای تضمین امنیت اطلاعات فضای سازمان پیمان امنیت جمعی اشاره کرد.

او گفت که سازمان‌ها و گروه‌های مختلف تروریستی و افراطی به طور فزاینده ای از فناوری های اطلاعاتی و مخابراتی برای دستیابی به هدف های ویرانگر خود استفاده می کنند دنبال جذب شهروندان کشورهای آسیای مرکزی از طریف انترنت و شبکه‌های اجتماعی به صفوف خود اند.

سازمان پیمان امنیت جمعی شامل شش کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است و پیش از این نیز چند بار از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان و تهدید محسوب شدن آن برای اعضای این سازمان هشدار داده‌است.

واکنش طالبان

گروه طالبان امروز به این اظهارات رییس پارلمان تاجیکستان واکنش نشان داده و اعلام کردند که «هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورها نیست».

تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان از قول ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی این گروه ادعا کرد که در سه سال گذشته هیچ آسیبی از افغانستان کشورهای دیگر نرسیده و چنین اجازه را نیز نمی‌دهد که خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

مطالب مرتبط