حنفی به صورت تلویحی از سیاست‌های تاجیکستان «در مقابل اسلام» انتقاد کرد

عبدالسلام حنفی؛ معاون ریاست‌الوزرای طالبان در نشستی در کابل گفت که «سیاست افراطی» بعضی کشورهای همسایه‌ در قبال اسلام باعث شده تا جوانان شان به گروه‌های «مخرب» بپیوندند و خود را منفجر کنند. پیشتر رییس پارلمان تاجیکستان گفته بود که افغانستان با هزاران مدرسه جهادی، منبع تروریزم و پرورش جهادگران انتحاری است.

آقای حنفی امروز سه‌شنبه، 15 جوزا در نشستی در دانشگاه کابل بیان کرد. او بدون نام بردن از کشوری از سیاست افراطی بعضی کشورهای همسایه افغانستان علیه اسلام انتقاد کرد و گفت که جوانان این کشورها خود را در افغانستان و کشورهای دیگر منفجر می‌کنند.

ظاهراً سخنان آقای حنفی در واکنش به اظهارات رییس پارلمان تاجیکستان مبنی تبدیل شدن افغانستان به منبع تروریزم و ترویج افراطگری دینی بوده است. رستم امامعلی روز گذشته در مجمع پارلمانی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی گفته بود که ده‌ها هزار مدرسه دینی در افغانستان انتحاری تربیت می‌کند.

معاون رییس‌الوزرای طالبان در نشست امروز گفت: «آن‌ها درباره اسلام‌هراسی آن قدر افراط می‌کنند که می‌گویند تا ریش سفید نشدی به مسجد نرو، اسم ات اسلامی نباشد، یک زن مسلمان چادر به سر نداشته باشد».

او تاکید کرد که این‌ها عواملی‌اند که باعث شده جوانان آن‌ها به گروه‌های مخرب بپیوندند و در ممالک دیگر، حتا اینجا در افغانستان خودشان را منفجر کنند.

وی همچنین در این نشست بار دیگر گفت که طالبان می‌خواهند با همه کشورهای «همسایه، منطقه و فرامنطقه»، روابط مسالمت‌آمیز داشته باشد و به آن‌ها احترام بگذارد.

او گفت که این گروه نمی‌خواهد در امور داخلی کشورهای همسایه دخالت کند و متقابلا، از آن‌ها هم خواست که در امور افغانستان مداخله نکنند.

سلام حنفی هشدار داد: «اگر کسی در امور داخلی ما مداخله کند، کسی بخواهد افغانستان را تخریب بکند، به مردم ما آزار و اذیت برساند، در این صورت از حقوق اسلامی و بین‌المللی خود دفاع کرده و عمل بالمثل انجام خواهیم داد».

مطالب مرتبط