انتقاد طالبان از آثار منفی تولید گازهای گلخانه‌ای توسط قدرت‌های صنعتی

عبدالسلام حنفی؛ معاون اداری نخست‌وزیر طالبان اعلام کرده که تولید گازهای گلخانه‌ای توسط قدرت‌های بزرگ صنعتی اثرات منفی بر افغانستان برجا مانده است.

عبدالسلام حنفی؛ معاون اداری نخست‌وزیر طالبان امروز چهارشنبه، ۱۶ جوزا گفته که کشورهای صنعتی در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش اساسی دارند و این موضوع بر شماری از کشورها، به شمول افغانستان اثرات منفی برجا مانده است.

حنفی این اظهارات را طی یک نشست به مناسبت روز جهانی محیط زیست در کابل بیان کرده است.

او افزوده است که به همین دلیل قدرت‌های صنعتی جهان مسئولیت اخلاقی دارند تا با افغانستان در این زمینه همکاری همه‌جانبه کنند.

او گفته: «رسانه‌ها، جوانان، اداره‌های تعلیمی، عالمان، مسجدها، منابر و متنفذان برای بلند بردن آگاهی عامه در خصوص حفاظت محیط زیست تلاش‌های همه‌جانبه کنند.»

به گفته او، طالبان هر سال با تطبیق برنامه نهال‌شانی و احیای جنگلات در راستای گسترش ساحات سبز و حفاظت محیط زیست گام‌های عملی برداشته‌اند.

پیشتر، رزا اوتونبایوا؛ نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز گفت که محیط زیست زیبا و منحصر به فرد این کشور در معرض تهدید است.

نامبرده خاطرنشان کرده است که افغانستان در معرض تغییرات اقلیمی قرار دارد.

چندی پیش دفتر کاپ هم گفته بود که افغانستان در معرض یک «چرخه معیوب درگیری» قرار خواهد گرفت و تغییرات اقلیمی به عنوان یک تهدید چندبرابر عمل می‌کند.

به گفته این دفتر، انزوای جهانی افغانستان و ناتوانی طالبان سبب ایجاد نگرانی‌ها مبنی بر گسترش بحران اقلیمی این کشور به منطقه و فراتر از آن شده است.

مطالب مرتبط