فضانورد روسی با هزار شبانه روز حضور در فضا رکورد ثبت کرد

اولگ کونوننکو؛ فضانورد اهل روسیه اولین فردی در تاریخ جهان شد که مجموع پرواز فضایی او از هزار شبانه روز فراتر رفته است.

شرکت دولتی فضایی روسیه (روس کاسموس) این موضوع را امروز چهارشنبه، 5 جون اعلام کرد. در اعلامیه این سازمان آمده‌است :امروز در ساعت 12 شب به وقت مسکو، اولگ کونوننکو، فضانورد شرکت دولتی روسکاسموس که در ایستگاه فضایی بین المللی کار می کند، برای اولین بار در جهان به 1000 شبانه روز در کل مدت پروازهای فضایی خود رسید».

در اعلامیه آمده که کونوننکو پنجمین پرواز فضایی خود را در 15 سپتامبر 2023 با فضاپیمای «سایوز MS-24 » به همراه نیکلای چوب؛ فضانورد روسی و لورال اوهارا؛ فضانورد امریکایی آغاز کرد. اوهارا در 6 اپریل با فضانورد روسی اولگ نوویتسکی و کیهان نورد بلاروس مارینا واسیلوسکایا در همان فضا پیما به زمین بازگشتند.

بر بنیاد اعلام این سازمان روسیه، کونوننکو و چوب در 23 سپتامبر به همراه تریسی دایسون امریکایی که همراه با نویتسکی و واسیلوسکایا در سایوز ام اس-25 پرواز کردند، به زمین بازخواهند گشت. پس از تکمیل پنجمین ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی، کل زمان پرواز کونوننکو 1110 روز خواهد بود.

رکورد قبلی جهانی (بیش از 878 روز) که متعلق به گنادی پادالکا؛ فضانورد دیگر روسی بود، توسط کونوننکو در 4 فبروری شکسته شد.

کونوننکو اولین پرواز فضایی خود را در سال 2008، دومین پرواز در سال های 2011-2012 و سومین و چهارمین پرواز خود را در سال های 2015 و 2018-2019 انجام داد. او از سال 2016 رهبری گروه فضانوردان روسیه را بر عهده دارد.

مطالب مرتبط