آغاز امتحان سراسری کانکور در 16 ولایت؛ دختران حضور ندارند

اداره ملی امتحانات تحت کنترل طالبان اعلام کرد که اولین دور امتحان سراسری کانکور 1403 را در 16 ولایت افغانستان برگزار کرده‌است. امسال نیز این امتحان بدون حضور دختران برگزار شده‌است.

بر بنیاد اعلام اداره ملی امتحانات، اولین دور امتحان سراسری کانکور از سوی طالبان امروز پنجشنبه، 17 جوزا در ولایت‌های لوگر، پروان، کاپیسا،‌ پنجشیر، غزنی،‌ پکتیا، پکتیکا، زابل، بامیان، سمنگان، نورستان، بادغیس، هرات، غور، میدان‌وردک و کنر برگزار شده‌است.

این اداره پیشتر گفته بود که کانکور امسال در پنج مرحله برگزار می‌شود و تا ماه سرطان ادامه خواهد یافت.

مرحله‌ دوم این امتحان که از دانشجویان در کابل و ولسوالی‌های آن امتحان اخذ خواهد شد، برای اول و دوم ماه سرطان برنامه‌ریزی شده است.

در مرحله‌ی سوم این آزمون که برای ۷ و ۸ سرطان برنامه‌ریزی شده از دانشجویان در ولایت‌های تخار، کندز، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، ارزگان، بغلان، دایکندي و بدخشان امتحان اخذ می‌شود.

تاریخ مرحله‌ چهارم امتحان کانکور امسال ۱۴، ۱۵ و ۱۶ ماه سرطان اعلام شده و از دانشجویان در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، خوست، کندهار، هلمند، فراه و نیمروز امتحان اخذ خواهد شد.

مرحله‌ی پنجم این آزمون به دانشجویان بیرون‌مرز و دانشجویانی که از مراحل قبلی بازمانده‌اند اختصاص یافته و به تاریخ ۲۲ سرطان اخذ خواهد شد.

بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، این سومین سال است که امتحان سراسری کانکور با حذف دختران برگزار می‌شود.

طالبان پس از تسلط مجدد بر افغانستان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را منع کرده‌ و به دختران اجازه رفتن به دانشگاه را نیز نمی‌دهد‌.

مقامات این گروه در پاسخ به درخواست‌های ملی و بین‌المللی برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران گفته به زمان نیاز دارد تا «شرایط مناسب مطابق با شریعت اسلامی» مهیا شود.

مطالب مرتبط