پوتین بار دیگر به ایجاد روابط با طالبان تاکید کرد

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه با دیگر طالبان را واقعیت افغانستان و کسانی که قدرت را در دست دارند، خوانده و تاکید کرده که نیاز است با این گروه روابط برقرار شود.

آقای پوتین روز چهارشنبه، 16 جوزا در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سنپترزبورگ با خبرنگاران گفتگو کرد و این موضوع را بیان کرد.

او افزود: «ما همیشه به این باور بوده ایم که باید با واقعیت‌ کنار بیاییم. طالبان در افغانستان قدرت را در دست دارند و ما باید با حکومت طالبان روابط ایجاد کنیم».

رییس جمهور روسیه در این نشست همچنین بر تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تاکید کرد. او گفت: »باید مطمین شویم که همه توافقات در سطح سازمان ملل، از جمله حکومتی با مشارکت همه اقوام افغانستان اجرا می‌شود».

او درباره سفرش به ازبکستان و گفتگو با رییس جمهور آن کشور درباره افغانستان نیز صحبت کرد و گفت که ثبات در افغانستان هم برای ازبکستان و هم برای روسیه بسیار مهم است.

آقای پوتین پیشتر نیز در سفر به تاشکند برقراری روابط با طالبان را یک نیاز دانست؛ زیرا به گفته او، این گروه کنترول افغانستان و اراضی آن را در اختیار دارد.

ولادیمیر پوتین گفت: «باید با توجه به این واقعیت عمل کنیم و روابط خود را متناسب با آن تنظیم کنیم.»

روسیه از سال ۲۰۰۳ به این سو، طالبان را منحیث یک گروه تروریستی می‌‌شناسد. اما پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، روابط با این گروه را تقویت کرده است. پیشتر مقامات روسی گفته بودند که موضوع حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی به رییس جمهور این کشور فرستاده شده‌است.

مطالب مرتبط