وزارت عدلیه طالبان: تلویزیون تمدن و مدرسه و دانشگاه خاتم‌النبیین به دلیل فعالیت حزبی مسدود می‌شوند

پس از گزارش‌ها از ورود هیأت وزارت عدلیه طالبان به تلویزیون تمدن و دستور توقف فعالیت این رسانه، وزارت عدلیه طالبان اعلام کرد که تلویزیون تمدن، دانشگاه و مدرسه دینی خاتم‌النبیین به دلیل «متعلق بودن به حزب حرکت اسلامی افغانستان» و فعالیت در زمین غصب‌شده دولتی از سوی این وزارت مسدود می‌شود.

برکت‌الله رسولی؛ سخنگوی وزارت عدلیه طالبان پنجشنبه‌شب، 17 جوزا با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است که قبلاً هرگونه فعالیت احزاب سیاسی در کشور ممنوع اعلام شده بود و رسانه‌های متعلق به احزاب نیز حق فعالیت ندارند.

در ادامه اعلامیه آمده‌است که تلویزیون تمدن، مدرسه خاتم‌النبیین و دانشگاه خاتم‌النبیین متعلق به حزب لغو شده «حرکت اسلامی افغانستان» است و ساختمان‌های آن‌ها هم در زمین‌های غصب‌شده دولتی اعمار شده‌است.

اعلامیه افزوده‌است: «به همین دلیل فعالیت هر سه نهاد مذکور متوقف و دفاتر آن‌ها از سوی وزارت عدلیه مسدود می‌شود».

این وزارت همچنین تایید کرده که هیأتی روز پنجشنبه به دفتر تلویزیون تمدن رفته و «برای مسوولان آن اطلاع داده که فعالیت این تلویزیون متوقف و دفتر آن مسدود می‌شود».

تلویزیون تمدن روز پنجشنبه اعلام کرد که هیأتی از وزارت عدلیه طالبان به این تلویزیون آمده و قرار است نشرات آن را تا دقایق بعد متوقف کند. رییس این تلویزیون بعداً اعلام کرد که موضوع توقف نشرات این تلویزیون از سوی هیأت وزارت عدلیه به روز شنبه موکول شده‌است.

تلویزیون تمدن در سال 1385 خورشیدی از سوی شیخ آصف محسنی؛ مجتهد شیعه و رهبر حزب حرکت اسلامی تاسیس شد و محتوای نشراتی آن را موضوعات خبری و مذهبی تشکیل می‌دهد.

پیش از این طالبان نشرات شبکه‌های تلویزیونی «نور» و «بریا» را به دلیل آنچه «تخطی از اصول رسانه‌ای» می‌خواندند، متوقف کرده بودند. این رسانه‌ها متعلق به صلاح‌الدین ربانی؛ رهبر حزب جمعیت اسلامی و گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی بودند.

نهادهای حامی رسانه‌ها و سازمان‌های فعال در این عرصه، توقف نشرات تلویزیون‌های مذکور را محکوم کرده بودند و از طالبان خواسته بودند از فشار وارد کردن به رسانه‌ها دست بردارند.

مطالب مرتبط