طالبان در نشست گروه تماس منطقه‎‌‎‌ای در تهران شرکت نکردند

طالبان می‌گویند که علیرغم دعوت از این گروه برای شرکت در نشست گروه تماس منطقه‎‌‎‌ای برای افغانستان در تهران در این نشست شرکت نکردند.

 

نشست گروه تماس منطقه‎‌‎‌ای برای افغانستان امروز شنبه، ۱۹ جوزا در تهران برگزار می‌شود.

در همین حال، مقام‌های وزارت خارجه‌ طالبان می‌گویند که در این نشست دعوت شده بودند، اما شرکت نکرده‌اند.

سید رسول موسوی؛ معاون وزیر خارجه‌ ایران در پیامی در ایکس گفته است که این نشست پیام‌آور صلح، ثبات و توسعه برای افغانستان و منطقه در پرتو همکاری و همگرایی منطقه‌ای است.

در نشست گروه تماس منطقه‎‌‎‌ای نمایندگان ویژه‌ ایران، پاکستان، چین و روسیه حضور دارند.

خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا گزارش داده که این دومین نشست گروه تماس منطقه‎‌‎‌ای برای افغانستان است.

براساس این گزارش، اولین نشست این گروه تماس درباره‌ افغانستان در حوت ۱۴۰۲ در کابل برگزار شد و در این نشست نمایندگان ویژه و سفرای کشورهای منطقه و همسایه‌ افغانستان حضور داشتند.

پیشتر ضمیر کابلوف؛ نماینده‌ ویژه روسیه در امور افغانستان از نشست تهران به‌عنوان نشست «گروه تماس فرمت مسکو» درباره‌ افغانستان یاد کرده بود.

او افزوده بود که این نشست به اصطلاح «گروه تماس با فرمت مسکو» است و به غیر از روسیه، کشورهای ایران، چین و پاکستان را نیز شامل می‌شود.

ذاکر جلالی؛ مشاور وزارت خارجه طالبان ظاهرا از به‌کاربردن عناوین متفاوت برای نشست تهران انتقاد کرده و در ایکس اعلام کرد: «دوستان ایرانی از آن “گروه تماس منطقه‌ای نام برده‌اند. نماینده روسیه از این نشست به عنوان گروه تماس فرمت مسکو یاد می‌کند. جانب چین که در شورای امنیت سازمان ملل با گروه بین‌المللی تماس برای افغانستان مخالفت کرده بود نشست تهران را فرصتی برای رایزنی تلقی می‌نماید. پاکستان آن را رایزنی منطقه‌ای خوانده است.»

جلالی افزوده که حکومت طالبان با وجود آنکه در نشست تهران دعوت شده بود، اما شرکت نکرد.

او گفته است که حکومت طالبان توقع دارد نشست‌هایی که در مورد افغانستان برگزار می‌شوند، باید به‌جای شکل‌دادن مکانیزم‌های جدید، از طریق مکانیزم‌های معمول و جاافتاده استفاده صورت گیرد.

جلالی اضافه کرده است که حکومت طالبان در مورد سومین نشست دوحه با جهت‌های ذیربط مصروف گفتگو است.

نمایندگان کشورهای منطقه که رابطه‌ی نزدیکی با طالبان دارند در حالی در تهران رایزنی می‌کنند که قرار است سومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد به روزهای ۱۰ و ۱۱ ماه سرطان در دوحه قطر برگزار شود.

استفان دوجاریک؛ سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که هدف از این نشست «افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به شیوه‌ منسجم، هماهنگ و ساختارمندتر است».

مطالب مرتبط