همستر؛ رویای پولدار شدن کاربران شبکه اجتماعی
همستر کامبت اخیرا توجه بسیاری از کاربران شبکه پیامرسان تلگرام را به خود جلب کرده و میلیونها تن به رویای پولدار شدن به این بازی رو آوردهاند.
در روزهای گذشته بازی رمزارزی همستر کامبت توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این بازی در حدود دو و نیم ماه فعالیت خود، بیش از صد میلیون کاربر پیدا کرده است.
این رشد سریع باعث شده کارشناسان فنآوری، درباره حفظ حریم شخصی به کاربران هشدار دهند.
همستر کامبت یک بات تلگرامی بازی رمزارزی است که بر پایه فنآوری بلاکچین تون (TON) توسعه یافته است.
حساب کاربری این بازی در شبکه اجتماعی اکس، روز جمعه ۱۸ جوزا به مقایسه زمانی پرداخت که پلتفرمهای محبوب جهان ۱۰۰ میلیونی شدند و نوشت: «واتساپ: ۳.۵ سال، اینستاگرام: ۲.۵ سال، تیکتاک: ۹ ماه.»
بر اساس این پست، همستر تنها در عرض ۷۲ روز توانسته بیش از ۱۱۶ میلیون کاربر را عضو خود کند.
بازی کریپتویی همستر روز ششم حمل امسال راهاندازی شد و تنها در ۱۱ روز ابتدایی، توانست یک میلیون کاربر را به خود جلب کند.
همستر کامبت با بازیهای معمولی مرتبط با نبرد حیوانات خانگی فرقی اساسی دارد. ویژگی ممتاز همستر این است که از طریق ضربه زدن روی صفحه نمایشگر، سکه مجازی به دست میآید.
بازیکنان، یک صرافی مجازی را مدیریت و به طور استراتژیک روی همستر خود سرمایهگذاری میکنند و آن را پرورش و ارتقا میدهند.
بازیکن میتواند همستر دیجیتالش را در مسابقات و مبارزات شرکت دهد تا نامش در تابلوهای امتیازات بالا برود و جوایزی کسب کند.
دعوت از دوستان در تلگرام، یکی دیگر از راههای به دست آوردن سکه بیشتر در این بازی است.
در حال حاضر جزئیات پاداش خاص و ارز درون این بازی فاش نشده است اما بازیکنان در نهایت طبق آنچه توسعهدهندگان بازی وعده دادهاند، احتمالا میتوانند با فروش سکهها و تبدیلشان به رمزارزها، درآمد واقعی کسب کنند.
همستر کامبت از جمله بازیهای «بزن، پول/جایزه بگیر» یا همان P2E است.
از میان معروفترین نمونههای این بازیها، نات کوین در سال ۲۰۲۴ بر بستر تلگرام بود که در آن بازیکنان روی تصویر یک سکه، رمزارز استخراج میکردند.
روز ۲۷ ثور امسال توکن نات کوین در صرافیهای ارز دیجیتال عرضه شد و حدود ۳۵ میلیون کاربر آن توانستند سکههای مجازی خود را به پول واقعی تبدیل کنند.
نیما اکبرپور؛ کارشناس فنآوری در گفتوگو با ایراناینترنشنال تاکید کرد که نمیتوان درباره شانس بازیکنان همستر کامبت برای رسیدن به درآمد واقعی جواب دقیقی داد.
به گفته او، تجربههای قبلی مانند نات کوین نشان داده که این بازیها در نهایت پول واقعی هم میتوانند داشته باشند اما در این مورد مشخص، نباید اظهارنظر قطعی کرد.
این کارشناس فنآوری درباره سازوکارهای درآمدزایی این بازیها گفت: «در دنیای رسانههای مجازی و فضای سایبری امروز، هر چه نامی بزرگتر باشد، حول آن ارزش افزوده و پول بیشتری هم شکل میگیرد.
در واقع، ارزش اپلیکیشن به تعداد کاربرانش است. در دنیای امروز، تعداد کاربران میتوانند به هر چیزی ارزش بدهند.»
بر اساس همین فرمول، همستر کامبت با رشد سریع تعداد کاربرانش این شانس را دارد که در آینده سرمایهگذارانی را بهسوی خود جذب کند و این اسم و برند، به ارزش قابل توجهی برسد.
به گفته اکبرپور، تا زمانی که همستر برای افراد در حد یک بازی و سرگرمی است و صرفا وقت افراد را میگیرد، ضررهای احتمالیاش نیز در محدوده «از دست رفتن زمان» خواهد بود.
در روزهای گذشته و با داغ شدن جریان این بازی در رسانههای اجتماعی، عدهای موضوع امنیت کاربران را مطرح کردند.
اکبرپور در این زمینه به همین گمانهزنیها اشاره کرد و گفت اظهارنظر قطعی، نیاز به مطالعات بیشتر و بررسی دادههای پیرامونی این بازی رمزارزی از سوی کارشناسان متخصص دارد.
سحر تحویلی؛ پژوهشگر فنآوری اطلاعات و هوش مصنوعی در گفتگو با رسانهها به موضوع ناشفاف بودن پلتفرم تلگرام در زمینه افشای اطلاعات شخصی افراد اشاره کرد.
سال ۱۴۰۱ تلگرام در پی درخواست دادگاهی در هند، نام، شماره موبایل و آدرسهای آیپی ادمینهای چند کانال را افشا کرد.
در حمل سال ۱۳۹۹ نیز شماره تلفن، ایمیل و شناسههای کاربری ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام به سرقت رفت و برای فروش در بازار سیاه عرضه شد.
تحویلی، همستر کامبت را «انافتی»ها توصیف کرد که توکنها یا ارزهای غیرقابل معاوضه هستند و گفت یکی از معایب انافتیها امکان ردیابی افراد است.
به گفته این پژوهشگر فنآوری اطلاعات، بسیاری مواقع، اطلاعات اشخاص برای بازاریابی آنلاین استفاده میشود اما: «تمام سناریوهای سایبری، فیشینگ و مهندسی اجتماعی هم به همین نوع از داده احتیاج دارند و به راحتی، رابطه شما را با افراد دیگر پیدا میکنند.»