کاظمی قمی: مشاوره ایران به طالبان از سر خیرخواهی است

حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده ویژه ایران برای افغانستان در نشست فرمت مسکو که در تهران برگزار شده، مشاوره ایران و کشورهای منطقه به طالبان را «از سر خیرخواهی» خواند و تاکید کرد که این مداخله در امور افغانستان نیست.

خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده که آقای قمی این سخنان را مروز شنبه، 19 جوزا در جریان نشست کشورهای منطقه درباره افغانستان در تهران بیان کرده‌است.

او افزوده که کشورهای همسایه افغانستان به ویژه ایران بار سنگینی از مشکلات افغانستان را به دوش می‌کشند. او گفته‌است: «دغدغه [همسایه‌های افغانستان] باید بر این باشد که در ابتکار جمعی و در تعامل با کابل مسیر امنیت سازی و آرامش را پیش ببرند. اگر از سر خیرخواهی مواردی گفته می‌شود این به معنی مداخله نیست».

این مقام ایرانی گفته که نشست بُن نتوانست به‌گونه‌ای عمل کند که مسیر ثبات را در افغانستان ایجاد شود و افزوده‌است: «امروز هم سخن بر این است که افغانستان برای برون‌رفت از این بحران‌هایی که دیگران به وجود آورده‌اند بخواهد چاره‌اندیشی کند در حوزه سیاست باید بتواند یک حکومت از افراد صالح از اقشار مختلف ایجاد کند».

وی اضافه کرده که حجم بحران در افغانستان سنگین است و این کشور نیازمند استفاده از ظرفیت‌های ملی و همکاری‌های مساعد منطقه می‌باشد.

انسداد مرز با افغانستان

نماینده ویژه ایران همچنین گفته که تروریزم هم مردم افغانستان و هم کشورهای همسایه و منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد و نشست امروز در تهران نیز درباره مسایل مربوط به تروریزم، کمک به امنیت و مرزها بوده‌است.

آقای قمی در عین حال تاکید کرد که ایران مصمم به انسداد فیزیکی مرز مشترک با افغانستان است. او گفت: «براساس تاکید مقام‌های ارشد کشور، دیوارکشی مدرن و مجهز را در دستور کار قرار دادیم و عملیات احداث آن آغاز شده است».

حمایت از موضع طالبان در رابطه به نماینده سازمان ملل

به گفته وی، انتخاب نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان یکی دیگر از موضوعات نشست امروز تهران بود. آقای قمی تاکید کرد: «اگر قرار است چیزی تحمیل شود و یا نتیجه‌ای نداشته باشد، دلیلی ندارد از آن ابتکار دفاع کنیم.»

نماینده ویژه ایران برای افغانستان درباره شرکت نکردن طالبان به نشست تهران هم گفته که صاحب اختیار در این مورد طالبان اند.

دومین نشست فارمت مسکو در تهران با اشتراک‌ نماینده‌گان روسیه، چین،‌ ایران و‌ پاکستان و بدون حضور طالبان برگزار شد.

پیش‌تر، علی باقری کنی؛ سرپرست وزارت خارجه ایران در پیامی به اشتراک‌کنندگان نشست فارمت مسکو گفت که کشورش مخالف مداخله کشورهای خارج از منطقه در امور‌ افغانستان است.

مطالب مرتبط