خالق عکس «طلوع زمین» در یک سانحه هوایی کشته شد

ویلیام آندرس؛ فضانورد سابق آپولو ۸ که بیش از ۵۵ سال پیش، عکس ماندگار «طلوع زمین» را گرفت در اثر سقوط یک هواپیما که او به تنهایی در حال پرواز آن بود در آب‌های اطراف ایالت واشنگتن امریکا کشته شد.

مقام‌های محلی منطقه سن‌خوآن در سیاتل امریکا اعلام کردند که حدود ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه صبح روز جمعه، 7 جون گزارشی مبنی بر سقوط یک هواپیمای مدل قدیمی در آب و در نزدیکی انتهای شمالی جزیره جونز دریافت کرده‌اند.

پس از بررسی‌های بیشتر جسد ویلیام آندرس پیدا شد و بر اساس اعلام خانواده و گروه امداد و نجات، او خلبان و تنها فرد حاضر در این هواپیمای «بیچ آ-۴۵» بود.

عکسی که این فضانورد از طلوع زمین گرفت نه تنها یکی از مهم‌ترین تصاویر تاریخ معاصر شد که نحوهٔ نگاه بشر به سیارهٔ خود را تغییر داد و حتی الهام‌بخش بسیاری از جنبش‌ها از جمله حامیان محیط زیست نیز شد.

ویلیام آندرس قبلا گفته بود که عکسی که او از طلوع زمین گرفته بود شاید مهم‌ترین کمک او به آن ماموریت فضایی بود، کما اینکه او به همه اطمینان داد که دو سفینه اصلی آپولو ۸ یعنی ماژول فرماندهی و ماژول خدمات نیز بی عیب و نقص عمل می‌کنند.

آندرس این عکس را در چهارمین گردش خدمه به دور کره ماه و در حالیکه با عجله می‌خواست حالت دوربین خود را از سیاه و سفید به به حالت رنگی تغییر دهد، گرفت.

آندرس در آن لحظه با هیجان گفت: «اوه خدای من، به آن منظره نگاه کن! زمین در حال برآمدن است. وای، این زیباست!»

ماموریت آپولو ۸ در دسامبر ۱۹۶۸ اولین باری بود که انسان به فراتر از مدار پایین زمین سفر کرد تا به کره ماه برسد و سالم برگردد. این جسورانه‌ترین و شاید خطرناک‌ترین سفر ناسا بود که هفت ماه بعد زمینه را برای فرود آپولو بر سطح کره ماه فراهم کرد.

این فضانورد نامدار در ۱۷ اکتبر ۱۹۳۳ در هنگ‌کنگ به دنیا آمد. در آن زمان، پدرش عضو نیروی دریایی در کشتی جنگی «یواس‌اس پانی»، یک قایق توپ‌دار امریکایی در رودخانه یانگ‌تسه چین، بود.

بر اساس اعلام خانواده و گروه امداد و نجات، خود ویلیام آندرس خلبان هواپیمای سقوط‌کرده بود

آندرس در سال ۱۹۵۵ مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی برق گرفت. او با اینکه در دانشکده نیروی دریایی تحصیل کرده بود اما همیشه رویای پرواز داشت و سرانجام در نیروی هوایی امریکا انتخاب شد و به تدریج فصل جدید در زندگی او آغاز شد.

مطالب مرتبط