هشت کشور اسلامی خواستار توقف ارسال تسلیحات کشورها به اسرائیل شدند

وزیران خارجه کشورهای اسلامی عضو گروه «دی-8» در بیانیه‌ای که در پایان نشستی در ترکیه منتشر کردند با محکوم کردن ادامه حملات اسرائیل به غزه، از کشورهای جهان خواستند که ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کنند.نشست وزیران خارجه گروه »دی-8» امروز شنبه، 8 جون در استانبول پایان یافت و شرکت کنندگان آن بیانیه مشترکی را منتشر کردند. در این بیانیه کشورهای عضو خواهان پایان حملات اسرائیل و آتش‌بس فوری، دایمی و بی‌قید و شرط در غزه شده‌اند.

در این بیانیه از کشورهای خواسته شده است که تحویل سلاح و مهمات به اسرائیل را متوقف کنند.

ترکیه، ایران، مالیزیا، اندونیزیا، مصر، نایجریا، پاکستان و بنگلادش اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی کشورهای اسلامی درحال توسعه یا گروه دی-۸ را تشکیل می‌دهند.

در بیانیه پایانی این نشست آمده که کشورهای عضو دی_8 از همه ابزارها، توانایی‌ها و حقوق خود در مبارزه مشروع برای آزادسازی تمام سرزمین‌های اشغالی استفاده خواهد کرد.

بیانیه تاکید کرده که صلح عادلانه، پایدار و فراگیر تنها راه تضمین امنیت و ثبات برای منطقه و محافظت در برابر خشونت و جنگ است.

در بیانیه آمده که صلح پایدار در غزه بدون پایان دادن به حملات اسرائیل و حل و فصل تنش‌ها امکان‌پذیر نیست. این گروه نیز بر راه حل دو کشوری تاکید کرده‌است.

کشور اسلامی عضو این گروه حملات اسرائیل در نوار غزه و کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی را «خلاف اصول اخلاقی و انسانی» خوانده خواستار تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه شده است.

در بیانیه مشترک همچنین از تمام کشورها خواسته شده است که بر اسرائیل فشار دیپلوماتیک سیاسی، اقتصادی و حقوقی اعمال کنند.

نشست گروه دی-8 با محوریت موضوع غزه در استانبول برگزار شده بود و پیشتر وزیر امور خارجه ترکیه در جریان این نشست گفته بود که بحران غزه به وضوح ضعف و نارسایی نظام بین‌الملل را نشان داده است.

مطالب مرتبط