بلینکن در مصر به افزایش فشارها بر حماس برای توافق صلح تاکید کرد

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا که به خاور میانه سفر کرده در قاهره با عبدالفتاح السیسی؛ رییس جمهور مصر دیدار کرد. او در این دیدار از مصر و دیگر کشورهای خاور میانه خواسته که برای رسیدن به صلح و آتش‌بس در غزه، گروه حماس را تحت فشار قرار دهند.

او در این دیدار که امروز دوشنبه، 21 جوزا انجام شد گفت که تحقق آتش‌بس موجب فراهم شدن زمینه برای توقف دایم جنگ در غزه خواهد شد.

وزیر خارجه امریکا حماس را تنها مانع پیشرفت توافق آتش‌بس خواند و گفت: «اگر خواهان آتش‌بس هستید بر حماس فشار بیاورید تا توافق را قبول کند».

رییس جمهور مصر هم در این دیدار بر اهمیت هم‌افزایی تلاش‌های بین‌المللی برای از میان برداشتن موانع پیش روی ارسال کمک‌های انسانی به غزه و ضرورت پایان دادن به جنگ و ممانعت از گسترش دامنه آن تأکيد کرده‌است.

او افزوده که بر سر افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و تبادل گروگان‌ها با امریکا همنظر است.

آقای بلینکن امروز با بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسرائیل نیز دیدار خواهد کرد. امریکا همچنین پیش‌نویس قطعنامه «آتش‌بس فوری» در غزه را برای رای‌گیری به شورای امنیت ارایه می‌دهد.

آقای بلینکن در آغاز این سفر خود به خاورمیانه گفت که اکثریت قاطع فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها خواهان صلح‌اند.

تمرکز وزیر خارجه امریکا در این سفر اجرایی کردن طرح آتش‌بس جو بایدن است. بلینکن گفته که امریکا 10 روز است که منتظر پاسخ حماس درباره این طرح مانده‌است؛ در حالی که اسرائیل آن را پذیرفته است.

مطالب مرتبط