ایران: از طالبان در «تماس منطقه‌ای» دعوت کردیم اما تصمیم خود آن‌ها بود که شرکت نکنند

یک روز پس از برگزاری دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان در تهران و شرکت نکردن طالبان در آن، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که از طالبان در این نشست دعوت شده بود و شرکت نکردن آنان، تصمیم مقام‌های این گروه بوده است.

ناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه، 21 جوزا در نشست هفتگی خود در تهران گفت که عدم حضور نمایندگان حکومت طالبان در نشست دو روزه منطقه‌ای در تهران «به‌رغم دعوت»، تصمیم مقام‌‌های آن‌ها بوده است.

او گفت که این نشست «ابتکار ایران» است و ایران به کمک به تامین صلح و ثبات در افغانستان تاکید دارد. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «ایران نشان داده در سازوکارهای چندجانبه که دارای هدف تحکیم ثبات در افغانستان است، مشارکت سازنده در سطح عالی داشته و رویکرد خود را ادامه خواهد داد».

دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان روزهای ۱۹ و ۲۰ جوزا با حضور نمایندگان ویژه کشورهای منطقه در امور افغانستان و بدون نمایندگان طالبان در تهران برگزار شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در مورد تغییر سرکنسول افغانستان در مشهد گفت که «این اتفاق ویژه‌ای نیست» و ایران با تغییر سرکنسول بنا به کنوانسیون وین «مشکلی ندارد».

مطالب مرتبط