ممنوعیت آموزش دختران؛

وزیر تحصیلات عالی طالبان: جهان در امور داخلی ما مداخله نکند

ندامحمد ندیم؛ سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان که در نشستی در روسیه شرکت کرده، می‌گوید که افغانستان در طول حاکمیت این گروه در عرصه تحصیلات عالی پیشرفت‌های زیادی داشته و تاکید می‌کند که کشورها نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کند.

آقای ندیم این سخنان را روز سه‌شنبه، 22 جوزا سخنرانی‌اش در دومین نشست بین‌المللی وزیران تحصیلات عالی و معارف که در شهر کازان روسیه برگزار شد، بیان کرده است. این سخنان وزیر تحصیلات عالی طالبان در حالی است که این گروه پس از حاکمیت بر افغانستان، آموزش، تحصیل و کار دختران و زنان را ممنوع کرده‌است.

او در این نشست گفت: «کشور ما پس از حاکمیت [طالبان] علاوه بر عرصه‌های سیاسی، اقتصادی در عرصه تحصیلات عالی نیز پیشرفت‌های زیادی داشته است».

این مقام طالبان از بازنگری ۱۳۱ نصاب تحصیلی، تکمیل ۱۴ پروژه بزرگ زیربنایی و حضور حدود ۵۰۰ هزار محصل در نهادهای تحصیلی افغانستان به عنوان «پیشرفت‌های» این مدت یاد کرد.

او افزود که طالبان «متعهد به پیشرفت علم و رقابت با منطقه و جهان» در زمینه تحصیلات عالی می‌باشند.

ندامحمد ندیم در همزمان تاکید کرده که طالبان «هیچ‌گاهی در امورات داخلی دیگران مداخله نکرده» و از دیگران نیز توقع مشابه را دارند.

ندامحمد ندیم از اعضای حلقه رهبری طالبان و از افراد نزدیک به هبت‌الله آخندزاده؛ رهبر طالبان است. این اعضای طالبان به شدت مخالف آموزش و تحصیل دختران اند و باری آقای ندیم برخی رشته‌های دانشگاهی برای دختران را «خلاف عزت افغانی و اصول اسلامی» خوانده بود.

مطالب مرتبط