کاوشگر چینی نمونه خاک سمت پنهان ماه را به زمین آورد

کاوشگر چینی چانگ ای-۶ که برای آوردن نمونه‌هایی از سمت پنهان و کمتر شناخته‌شده ماه به این قمر فرستاده شده بود، ماموریت خود را موفقانه انجام داد و به زمین رسید.

به گزارش رسانه‌های چینی، چانگ ای-۶ امروز سه‌شنبه، 25 جون با موفقیت به زمین نشست. این مأموریت ۵۳ روزه، اولین نمونه‌برداری از سمت پنهان ماه در تاریخ برنامه‌های فضایی جهان به حساب می‌آید.

فضاپیمای چانگ ای-۶ در منطقه مغولستان داخلی چین فرود آمد و سازمان فضایی چین این مأموریت را «یک موفقیت کامل» اعلام کرد.

سمتی از ماه که رو به زمین نیست، به‌دلیل عدم وجود جریان‌های گدازه باستانی، ناهمواری‌های اصلی خود را بهتر از سمت رو به زمین حفظ کرده است. به این دلیل، نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از این سمت ماه می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر چگونگی تشکیل و تکامل ماه در طول زمان کمک کند.

کاوشگر چینی چانگ ای-۶ که به نام «الهه ماه» در اساطیر چین نامگذاری شده است، در سوم ماه می از مرکز فضایی هاینان به فضا پرتاب شد و حدود یک ماه بعد، در منطقه «قطب جنوب-آیتکن» ماه فرود آمد.

این کاوشگر با استفاده از مته و بازوی رباتیک خود، نمونه‌هایی از خاک و سنگ ماه را جمع‌آوری کرد، از سطح پر از گودال ماه عکس گرفت و یک پرچم چینی از جنس بازالت را در خاک ماه نصب کرد.

چانگ ای-۶ در 5 جون موفق شد برای اولین بار از سمت پنهان ماه به فضا پرتاب شود.

دانشمندان چینی معتقدند نمونه‌های جمع‌آوری‌شده شامل سنگ‌های آتشفشانی با قدمت ۲٫۵ میلیارد سال هستند و ممکن است حاوی آثاری از برخورد شهاب‌سنگ‌های اولیه باشند که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی دربارهٔ منظومه شمسی اولیه به ما بدهد.

فرود بر روی ماه کار بسیار دشواری است و در سال‌های اخیر، چندین کاوشگر از هند، اسرائیل، جاپان و روسیه در این مسیر شکست خورده‌اند.

چین برنامه‌های فضایی بلندپروازانه‌ای برای آینده دارد. این کشور قصد دارد در سال ۲۰۲۶ کاوشگر چانگ ای-۷ را برای بررسی دقیق‌تر قطب جنوب ماه به فضا بفرستد.

مطالب مرتبط