مکرون: بهای تصمیم امریکا برای خروج از افغانستان را زنان افغان می‌پردازند

امانوئل مکرون؛ رییس‌ جمهور فرانسه با انتقاد از تصمیم امریکا برای نظامی از افغانستان می‌گوید که اکنون بهای این تصمیم را زنان افغان می‌پردازد.

آقای مکرون در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد (رادیو آزادی) که امروز سه‌شنبه، 2 اسد منتشر شد گفته که مردم افغانستان قوی اند و از زنان و دختران افغان خواسته که به آینده امیدوار باشند.

او افزوده‌است: «آنچه در توان داشتیم انجام دادیم تا بعد از این تصمیم [خروج امریکا] و پیامدهای آن در افغانستان، پناهجویان را بپذیریم و از مردم حفاظت کنیم».

او اعتراف کرد که زنان و دختران افغان از این تصمیم آسیب دیده و روزانه بهای آن را می‌پردازند. مکرون افزود: «می‌خواهم این پیام را به زنان و دختران افغانستان بدهم که به آینده امیدوار باشند».

خروج نظامی امریکا در سال 2021 میلادی از افغانستان منجر به سقوط افغانستان به دست طالبان شد. این گروه پس از تسلط بر افغانستان ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های شدیدی بر آموزش،‌ کار و تمام آزادی‌های زنان وضع کرده‌اند و آن را «احکام شریعت» خوانده‌اند.

طالبان همچنین آزادی‌های مدنی، سیاسی و مذهبی مردم افغانستان را سلب کرده‌اند و همزمان ده‌ها فعال سیاسی، رسانه‌ای و مدنی را به اتهامات مختلف زندانی و شکنجه کرده‌اند.

مطالب مرتبط