رییس سرویس مخفی امریکا در پی ترور نافرجام ترامپ استعفا کرد

کیمبرلی چیتل؛ رییس سرویس مخفی امریکا به دلیل شکست در جلوگیری از سوءقصد به جان دونالد ترامپ؛ رییس جمهور سابق و نامزد انتخابات پیش روی این کشور از سمتش استعفا کرد.

 رسانه های امریکایی امروز سه شنبه، 23 جولای به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که خانم چیتل، استعفای خود را در بحبوحه نقص‌های امنیتی مربوط به سوء قصد اخیر به جان دونالد ترامپ، ارایه کرده است. او گفته است که «با قلبی مملو از درد» استعفا می دهد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که قانون‌گذاران و یک ناظر داخلی دولت جو بایدن تحقیقاتی را در مورد نحوه عملکرد این نهاد در مورد تامین امنیت ترامپ و چگونگی تیراندازی یک مرد مسلح به سمت نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در پنسیلوانیا انجام می‌دهند.

درخواست‌های دو حزبی در کنگره برای استعفای رییس سرویس مخفی و فشار قانونگذاران جمهوری‌خواه برای استیضاح او در چند روز اخیر افزایش یافته بود. قانونگذاران به ویژه پس از حضور کمبرلی برای شهادت علنی در مقابل کمیته نظارت مجلس در روز دوشنبه، جایی که وی تمایلی به پاسخگویی به بسیاری از سوالات کمیته نداشت، خشمگین شدند.

در ساعات اولیه پس از تیراندازی، چیتل تاکید کرده بود که کناره گیری نخواهد کرد. چیتل در سال ۲۰۲۲ توسط جو بایدن؛ رسیس جمهور امریکا به ریاست سرویس مخفی منصوب شد. چیتل هفته گذشته در مصاحبه ای با سی ان ان گفت که این نهاد «تنها مسئول» طراحی و اجرای امنیت در محل سخنرانی ترامپ در پنسیلوانیا بوده است.

رئیس سرویس مخفی ایالات متحده روز دوشنبه در یک گردهمایی انتخاباتی، اذغان کرد که او و این سرویس امنیتی در انجام عملیات خود شکست خوردند.

تیراندازی عصر شنبه (۱۳ جولای) به وقت محلی به دونالد ترامپ هنگام سخنرانی انتخاباتی او در جمع هوادارانش در باتلر پنسیلوانیا و مجروح شدنش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به سرعت به خبر داغ رسانه‌های امریکایی تبدیل و موجب واکنش مقامات این کشور شد. ترامپ از این سوء قصد جان سالم به در برد و فقط گوش راست او آسیب دید.

در این حادثه فرد ضارب و یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع کشته شدند. همچنین دو نفر دیگر از حاضران در این گردهمایی نیز زخمی شده‌اند.

آقای ترامپ نیز اعلام کرد که هیچ‌کس به ستاد انتخاباتی وی درباره وجود مشکل امنیتی در آستانه گردهمایی در ایالت پنسیلوانیا هشدار نداده بود. ترامپ در یکی از اظهاراتش پس از جان بدر بردن از حادثه تیراندازی که به گوش او آسیب رساند، گفته بود: حالا باید مرده بودم و داکتران «جان بدر بردن من را» معجزه خواندند.

مطالب مرتبط