روسیه: جامعه جهانی نگران گسترش تروریزم از افغانستان است

در ادامه ابراز نگرانی‌ها از وجود گروه‌های تروریستی در افغانستان، مقام‌های روسیه می‌گویند که جامعه جهانی نگران گسترش تروریزم در افغانستان است.

آندری رودنکو؛ معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که تروریزم در افغانستان تحت حاکمیت طالبان باعث نگرانی جامعه جهانی شده است.

طالبان هرچند پیش از این حضور گروه‌های «هراس‌افگن» در افغانستانِ زیر اداره شان را رد کرده‌ و گفته‌اند که هیچ تهدیدی از افغانستان متوجه کشورهای همسایه، منطقه و جهان نیست.

اما آقای رودنکو در نشست گروه‌های متخصصان ضد تروریزم بریکس در مسکو با استناد به گزارش گروه نظارت بر کمیته‌های تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد در مورد داعش، القاعده و طالبان گفته: «گروه‌های تروریستی نه تنها به دنبال تقویت نفوذ در مناطق جنگی کنونی هستند؛ بلکه به دنبال ایجاد یک پایگاه محکم برای کنترول در منطقه هستند».

او در بیانیه‌ای که آن را وزارت خارجه روسیه منتشر کرده، در این نشست با اشاره به حمله ۲۲ مارچ داعش خراسان در تالار کنسرت موسیقی در حومه مسکو افزوده است که حملات «تروریستی هر سال پیچیده‌تر و وحشیانه‌تر» می‌شوند.

این در حالی است که پیش از این ایمانگلی تاسماگبیتوف؛ دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی نیز گفت که «منبع اصلی» بی‌ثباتی در آسیای مرکزی، افغانستان تحت اداره طالبان است.

او در نشست شورای امنیت تحت عنوان همکاری سازمان ملل متحد با سازمان‌های منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای افزود که تروریزم، افراط‌گرایی و قاچاق موادمخدر در افغانستان زیر اداره طالبان تهدیدهای جدی و در حال رشد هستند.

هزمان با این سرگئی ورشینین؛ معاون وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست گفته که یکی از اولویت‌های ثابت سازمان همکاری شانگهای، مبارزه با «تهدیدات ناشی از افغانستان» است.

مطالب مرتبط