شهباز شریف: با طالبان افغانستان در رابطه به حملات «تی‌تی‌پی» در تماس هستیم

شهباز شریف؛ نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که پناه دادن به طالبان پاکستانی (TTP) در خاک افغانستان و حملات این گروه به پاکستان قابل قبول نیست. او گفت که در این رابطه با طالبان افغانستان در تماس است.

آقای شریف این سخنان را امروز چهارشنبه، 3 اسد در نشست هیأت وزیران دولت پاکستان بیان کرد و افزود که پاکستان برای محافظت از شهروندان خود آماده است اما خواهان حل مسالمت‌آمیز این موضوع است.

او به افزایش حملات تروریستی به ویژه در خیبرپختونخوا و بلوچستان اشاره کرد که منجر به کشته شدن نیروهای ارتش، پولیس و غیرنظامیان شده است.

نخست وزیر پاکستان گفت: «در زمانی که دولت ائتلافی در حال تلاش برای توسعه کشور از جمله توافق با صندوق بین‌المللی پول و ارایه بسته حمایتی سه‌ماهه برای ۹۶ درصد مصرف‌کنندگان برق داخلی بود، این مشکلات پیش آمد».

او در این سخنرانی بر نقش افغانستان در «افزایش تروریزم» اشاره کرد و گفت با مقام‌های طالبان در این مورد در تماس است.

شهباز شریف در ادامه گفت: «چگونه ممکن است که بدون هیچ شکایتی میزبان میلیون‌ها نفر از مردم آنها باشیم؟ ما با آن‌ها مانند برادران خود رفتار کردیم اما در عوض با حملات تی‌تی‌پی به شهروندان‌مان پاداش گرفتیم. این قابل قبول نیست».

نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد که این کشور آماده است تا با هر نوع موقعیتی روبه‌رو شود زیرا نیروهای مسلح آن جان خود را برای حفظ کشور و مردم‌شان قربانی کرده‌اند.

این اظهارات آقای شریف در حالی است که اخیراً در یک حمله مرگبار تحریک طالبان پاکستانی بر یک پایگاه ارتش پاکستان در خیبرپختون‌خوا، دست‌کم 8 سرباز ارتش کشته و چندین سرباز دیگر زخمی شدند. پاکستان تا کنون دو عامل این حمله را افغان و عضو طالبان افغانستان اعلام کرده که با تی‌تی‌پی همکاری کرده‌اند.

پاکستان همچنین گفته که گروه حافظ گل بهادر در خاک افغانستان پایگاه دارد و آموزش می‌بیند. وزارت خارجه پاکستان در این رابطه، سفیر طالبان در اسلام‌آباد را احضار کرد.

با این حال طالبان همواره ادعای حضور طالبان پاکستانی در خاک افغانستان را رد کرده‌اند.

مطالب مرتبط