استخبارات طالبان گزارش‌ها درباره حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را «دروغ» خواند

عبدالحق وثیق؛ رییس عمومی اداره استخبارات طالبان با رد گزارش نهادهای جهانی درباره موجودیت گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌گوید که این اطلاعات «دروغ» از سوی شبکه‌های استخباراتی منتشر می‌شود.

آقای وثیق امروز پنجشنبه، 4 اسد در مراسم تقدیر از نیروهای طالبان در کابل گفت که شبکه‌های استخباراتی که چنین گزارش‌ها را تهیه می‌کنند، شرایط کنونی در افغانستان را قبول ندارند. به گفته او، «این نهادها در ارایه اطلاعات کاذب، مهارت دارند و کار و درآمدشان از تولید چنین اطلاعاتی است».

این مقام طالبان گفت که عناصر فتنه‌گر از بیرون برای اقدامات تخریبی در افغانستان فرستاده می‌شوند. او هشدار داد که اگر به این مراکز توجه نکند، در آینده بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

این در حالی است که تیم ناظر بر اجرای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اخیراً در گزارشی اعلام کرد که گروه‌های تروریستی همچنان افغانستان را محیطی امن برای خود می‌دانند و انعطاف‌پذیری طالبان در برابر این گروه‌ها، شرایط را برای نفوذ تروریسم به کشورهای همسایه فراهم می‌کند.

در گزارش آمده که ناتوانی طالبان جان تازه‌ای به القاعده و داعش بخشیده است و القاعده به‌طور مخفیانه، پایگاه‌ها و دفاتر خود را در پنج ولایت از جمله کابل و ننگرهار احیا کرده است. بر بنیاد گزارش، شواهدی وجود دارد که نیروهای داعش در وزارت‌های داخله، دفاع و ریاست استخبارات طالبان نفوذ کرده‌اند.

یک عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته که نشانه‌هایی وجود دارد که داعش در پی کنترول اراضی است. در گزارش آمده است که طالبان «از ریشه گرفتن داعش خراسان در بدخشان نگران است».

اخراج تمامی کارمندان امنیت ملی سابق از سوی طالبان

رییس استخبارات طالبان در مراسم تقدیر از نیروهای این گروه همچنین تایید کرد که تمام کارمندان سابق امنیت ملی افغانستان برکنار و نیروهای تازه جاگزین آنها شده‌اند. او گفت که این نهاد از «عناصر نامطلوب گذشته» به‌طور کامل تصفیه شده و «کادرهای تازه» از «جامعه اسلامی» جاگزین آن‌ها شده‌اند.

عبدالحق وثیق ادعا کرد که کار نهاد استخبارات در گذشته (امنیت ملی) بازداشت خودسرانه، شکنجه، قتل و جاسوسی برای بیگانگان بود اما به گفته او، با برگشت طالبان، «عناصر نامطلوب» گذشته تصفیه شده‌اند.

منابع امنیتی نیز  گفته‌اند که هزاران کارمند امنیت ملی سابق در اداره استخبارات طالبان، خانه‌نشین شده‌اند.

با این حال، نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و ملل متحد از شکنجه‌های افراد در بند طالبان به طور پی‌هم هُشدار داده‌اند.

در ماه گذشته، گاردین با استناد به یک نوار تصویری گزارش داد که شماری از اعضای طالبان بر یک فعال حقوق زن در بند آنان، تجاوز گروهی انجام می دهند.

فعالان و خبرنگاران در بند استخبارات طالبان، همواره از شکنجه و لت‌وکوب گزارش داده و تصویر نشر کرده اند.

مطالب مرتبط