وزیر خارجه طالبان بر گسترش روابط با ناروی تاکید کرد

امیرخان متقی, وزیر خارجه طالبان در دیدار با پاول کلومن بیکین؛ سفیر ناروی در افغانستان سفر هیأت بلندرتبه این گروه به ناروی را «بخش مهمی از روابط حسنه» کابل و اسلو خوانده و بر گسترش روابط دو طرف تاکید کرده‌است.

در یک خبرنامه وزارت خارجه طالبان آمده که این دیدار امروز پنجشنبه، 4 اسد انجام شده و در آن سفیر ناروی در افغانستان از همکاری طالبان با وزارت خارجه این کشور قدردانی کرده است.

برمبنای ادعای طالبان آقای بیکین نشست سوم دوحه را «مثبت» ارزیابی کرده و گفته ک باید برای افزایش چنین نشست‌ها تلاش شود.

خبرنامه افزوده که امیرخان متقی در این دیدار خواستار گسترش روابط با ناروی شده است.

این در حالی است که در ماه ثور سال جاری خورشیدی گزارش‌هایی از برگزاری نشستی با حضور نمایندگان جامعه مدنی و اعضا و هواداران طالبان پشت درهای بسته در اسلو منتشر شد. برگزاری این نشست با حضور نمایندگان طالبان در آن زمان با واکنش‌های مختلف مواجه شد.

پیش از آن نیز در سال ماه جدی سال 1400 یک هیأت بلندرتبه از طالبان به شمول چند وزیر این گروه به اسلو رفته و با مقام‌های ناروی و کشورهای متحد همانند بریتانیا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و امریکا دیداو گفتگو کردند.

آن زمان نیز شماری از فعالان افغان در ناروی و دیگر کشورهای اروپایی علیه این اقدام ناروی اعتراض کردند.

با گذشت نزدیک به سه سال از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، تاکنون هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است.

رعایت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران و ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان از شرط‌های اساسی جامعه جهانی برای به رسمیت شناسی حکومت طالبان به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط