روسیه از طالبان برای شرکت در نشست دیگر «فرمت مسکو» دعوت کرد

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که دیمیتری ژیرنوف؛ سفیر روسیه در کابل در دیدار با وزیر خارجه طالبان از این گروه برای شرکت در نشست دیگر «فرمت مسکو» که به میزبانی روسیه برگزار می‌شود، دعوت کرده‌است.

ضیا احمد تکل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای گفته که امیرخان متقی امروز چهارشنبه، 28 سنبله با سفیر روسیه در کابل دیدار کرده است.

بر بنیاد اعلام او، سفیر روسیه روابط مسکو با طالبان را «با ارزش» خوانده و گفته که از این گروه برای اشتراک در تمامی نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که به میزبانی این کشور برگزار می‌شود، دعوت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان افزوده که سفیر روسیه همچنان از وزیر خارجه این گروه برای شرکت در نشست آینده مشورتی فرمت مسکو دعوت کرده است.

امیرخان متقی نیز «نشست مشورتی فارمت مسکو» را فرصتی برای گفتگوهای دوجانبه طالبان با مقامات روسیه و دیگر کشورهای منطقه‌ای خوانده‌است.

با این حال هنوز زمان برگزاری نشست آینده فرمت مسکو درباره افغانستان اعلام نشده است. این ششمین نشست فرمت مسکو خواهد بود که در آن کشورهای منطقه درباره افغانستان گفتگو می‌کنند.

پنجمین نشست فرمت مسکو در نزدهم جوزای امسال در تهران برگزار شد. هرچند که طالبان در این نشست از دعوت شدند اما در آن شرکت نکردند. مقامات طالبان در این رابطه گفته بودند که رژیم این گروه توقع دارد که در نشست‌هایی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود، باید به‌جای شکل‌دادن مکانیزم‌های جدید، از طریق مکانیزم‌های معمول و جاافتاده استفاده صورت گیرد.

آنان همچنین از به کاربردن اصطلاحات گوناگون برای این نشست‌ها که در روسیه «فرمت مسکو»، در ایران «گروه تماس منطقه‌ای» و در پاکستان «رایزنی منطقه‌ای» خوانده می‌شود انتقاد کرده بودند.

در این نشست نمایندگان ویژه و سفیران کشورهای منطقه و کشورهای همسایه‌ افغانستان حضور داشتند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *