پارلمان اروپا: دادگاه کیفری بین‌الملل طالبان را پاسخگو کند

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای، به قانون امر به معروف و دیگر موارد نقض حقوق بشر در افغانستان اشاره کرده و خواستار پاسخگو قرار دادن طالبان از طریق تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی و ایجاد یک مکانیزم مستقل زیر نظارت سازمان ملل شده‌آست.

FILE PHOTO: Members of the European Parliament vote on lifting immunity for Italian lawmaker Andrea Cozzolino and Belgian lawmaker Marc Tarabella, both of the centre-left Socialists and Democrats, who Belgian investigators want to question over a cash-for-influence corruption scandal, in Brussels, Belgium February 2, 2023. REUTERS/Yves Herman

در این قطعنامه که امروز پنجشنبه، 29 سنبله از سوی پارلمان اروپا صادر شد، توشیح قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر از سوی طالبان و دیگر موارد نقض حقوق بشر توسط این گروه، محکوم شده و این نهاد اروپایی خواستار به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده است.

در قطعنامه آمده که قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان وضعیت حقوق بشر زنان در افغانستان را «وخیم‌تر» کرده است. بر بنیاد قطعنامه، زنان افغانستان با ازدواج‌های اجباری، ازدواج‌های زودهنگام و خشونت‌های جنسیتی مواجه هستند.

نمایندگان پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که از به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان حمایت کند و تاکید کرده‌اند که طالبان باید از طریق تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی و ایجاد یک مکانیزم مستقل زیر نظارت سازمان ملل، پاسخگو قرار داده شوند.

پارلمان اروپا همچنین خواستار تحریم طالبان توسط اتحادیه اروپا شده و در قطعنامه تذکر یافته که کشورهایی که به دنبال عادی‌سازی روابط با طالبان هستند، باید محکوم شوند.

این قطعنامه با ۵۶۵ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۴۳ رأی ممتنع در نشست امروز پارلمان اروپا به تصویب رسید.

اتحادیه اروپا پیش از این نیز موارد نقض حقوق بشر توسط طالبان به ویژه قانون جدید امر به معروف این گروه را محکوم کرده بود و آن را غیر قابل تحمل خوانده بود. این نهاد گفته بود که قانون جدید طالبان ضربه دیگری به حقوق زنان و دختران افغانستان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *