وزیر خارجه طالبان: به صورت اعلام‌نشده به رسمیت شناخته شده‌ایم

امیرخان متقی؛ وزیر امور خارجه طالبان ادعا می‌کند که جهان رژیم این گروه را به رسمیت شناخته اما «فقط آن را اعلام نکرده‌است». او این ادعا را با اشاره به پذیرفتن دیپلمات‌های طالبان از سوی برخی کشورها، روابط تجاری میان کشورها با افغانستان و نیز معتبر بودن پاسپورت افغانستان [با عنوان جمهوری اسلامی افغانستان] در جهان مطرح کرد.

آقای متقی که امروز پنجشنبه، 29 سنبله گزارش دستاوردهای یک ساله وزارت خارجه این گروه را اریه می‌کرد، گفت که «کشورها دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته است» و داد و ستد تجاری بین کشورها در جریان است و نیز پاسپورت افغانستان مورد قبول کشورها است. او افزود: «این‌ها به این معنا است که امارت اسلامی [رژیم طالبان] به رسمیت شناخته شده است اما اعلام نشده است».

طی سه سال حاکمیت طالبان در افغانستان، هنوز هیچ کشوری رژیم این گروه را به رسمیت نشناخته و چند کشور محدود اعتبارنامه سفیر و یا کاردار طالبان را در سفارت افغانستان پذیرفته‌اند. هرچند که به گفته وزیر خارجه طالبان، ده‌ها دیپلمات‌ افغانستان طی سال گذشته به مالزیا، ترکیه، پاکستان، ایران، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، چین، قطر و امارات متحده‌ معرفی شده‌اند.

با آن که وزیر خارجه طالبان در این نشست ادعا کرد که دیپلمات‌های مذکور از سوی کشورهای نام‌برده به شکل رسمی پذیرفته شده‌اند؛ اما تا کنون تنها کشورهای چین، امارات متحده عربی و قزاقستان به صورت رسمی تایید کرده‌اند که اعتبارنامه دیپلمات‌های طالبان را به عنوان سفیر یا کاردار «سفارت جمهوری اسلامی افغانستان» در کشورهای شان پذیرفته‌اند.

امیرخان متقی در نشست امروزش گفت که طالبان در یک سال گذشته برای مدیریت نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای منطقه گام‌های جدی برداشته و تلاش کرده که «بر اساس اصول پذیرفته‌شده» با دیپلمات‌های کابل تعامل شود.

وزیر خارجه طالبان همچنین در این نشست ادعا کرد که شماری از سفیران حکومت پیشین افغانستان اموال برخی از سفارت‌خانه‌های کشور را به فروش رسانده‌اند. او مشخص نکرد که سفیران پیشین افغانستان در کدام کشورها اموال سفارت‌ها را به فروش رسانده‌اند و ادامه داد که طالبان توانسته‌‌اند که اموال اکثریت سفارت‌خانه‌ها را «محفوظ» بدارند و تعداد «بسیار کمی مانده» که تلاش برای حفاظت آن‌ها نیز جریان دارد.

وزارت خارجه‌ی طالبان چندی پیش دیپلمات‌های حکومت پیشین در سفارت‌ها و قنسولگری‌های افغانستان در چندین کشور اروپایی را متهم به «فساد» و «عدم تعامل» با این وزارت کرد و اعلام کرد که اسناد و مدارک صادرشده از این نمایندگی‌ها را تأیید نمی‌کند.

در پی صدور این اعلامیه‌ طالبان، سفارت‌های افغانستان در بریتانیا و ناروی اعلام کردند که فعالیت خود را متوقف و اموال و املاک سفارت را به کشور میزبان تسلیم می‌کنند.

«گروه مسلح دیگری در افغانستان حضور ندارد»

امیر خان مقتی در بخشی دیگر از سخنانش به اظهارات روز گذشته دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر افزایش تهدیدهای تروریستی از افغانستان واکنش نشان داد. او گفت که معلومات دبیر کل سازمان ملل متحد در مورد افغانستان «خیلی ضعیف» است.

این مقام ارشد طالبان بار دیگر ادعای تکراری مقامات این گروه را بیان کرد و گفت که در افغانستان هیچ گروه مسلح غیر مسوول وجود ندارد و نه هم در سه سال گذشته از خاک افغانستان به کشوری ضرر رسیده است.

 او افزود: «ما شش همسایه داریم. هیچ کشور همسایه فریاد و صدا نکرده، فقط یک کشور که بعضی اوقات اتهام وارد می‌کند. متأسفانه که سرمنشی ملل متحد به‌جای اینکه معلومات بگیرد و حقایق را بیان کند، یک اتهام را وارد کرد که به شأن وی مناسب نبود».

متقی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و دفتر یوناما خواست که «این موضوع را جدی نگیرند».

«قانون امر به معروف مشکل جدی خلق نکرده»

وزیر خارجه طالبان در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر محکومیت جهانی قانون امر به معروف این گروه و نقض حقوق بشر در آن گفت که این قانون مردم را با مشکل جدی مواجه نکرده‌است.

قانون امر به معروف جنجالی‌ترین قانون طالبان است که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و نیز شهروندان افغانستان آن را نقض فاحش حقوق بشر می‌خوانند. در این قانون حتا شنیده‌شدن صدای زنان در بیرون از خانه ممنوع شده است.

متقی به خبرنگاران گفت: «قانون امر به معروف را که ملل متحد و یوناما آن را بار بار بالا می‌کنند، ما و شما عملاً می‌بینیم که در کابل و دیگر ولایات افغانستان تطبیق می‌شود و مردم و خواهران افغانستان با کدام مشکل جدی روبرو نشده‌اند».

به گفته مقتی، حکومت طالبان همواره «درباره قوانین خود وضاحت داده است». او گفت که در این مورد، جایی برای نگرانی نیست. این مقام طالبان همچنان گفت که ربط دادن همه موضوعات به قانون جدید این گروه، «کار خوب نیست».

امروز پارلمان اتحادیه اروپا با تصویب قطعنامه‌ای قانون جدید امر به معروف طالبان را به شدت محکوم کرده و از دادگاه کیفری بین‌المللی و سازمان ملل خواست که از طریق تحقیقات و میکانیزم‌های مشخص بر طالبان فشار وارد کنند تا این قانون را لغو کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *