همایشی با حضور مسعود پزشکیان در تهران؛

فرستاده طالبان هنگام پخش سرود ملی ایران بلند نشد

معاون وزارت حج و اوقاف طالبان که برای شرکت در همایش بین‌المللی «وحدت اسلامی» به تهران رفته‌است، در روز نخست این همایش که با حضور مسعود پزشکیان؛ رییس جمهور ایران برگزار شد، هنگام پخش سرود ملی ایران که همه برای «احترم» ایستاد شدند، از جایش بلند نشد.

سی‌وهشتمین همایش بین‌المللی وحدت اسلامی امروز پنجشنبه، ۲۹ سنبله، با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در تهران، پایتخت ایران برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این نشست، سرود ملی ایران پخش شد و در ویدیویی که از زمان آغاز نشست منتشر شده، نماینده حکومت طالبان تنها کسی است که هنگام پخش سرود ملی ایران از جای خود بلند نشده است.

در این مراسم مسعود پزشکیان؛ رییس جمهور ایران و دیگر مقامات ارشد ایرانی نیز حضور داشتند. با این حال، مقامات ایرانی هنوز واکنشی به این اقدام نماینده طالبان در نشست نشان نداده‌اند.

پیش از این یک مقام قنسولگری طالبان در شهر پیشاور پاکستان نیز در یک مراسم رسمی رفتار مشابهی کرد در مقابل سرود ملی پاکستان،‌ هنگامی که همه برای ادای احترام بلند شدند، از جایش بلند نشد.

محب‌الله شاکر؛ جنرال قنسول طالبان در پیشاور، روز سه‌شنبه به دعوت علی امین گنداپور؛ وزیر اعلی ایالت خیبرپختونخوا، به مراسم بزرگداشت از میلاد پیامبر اسلام دعوت شده بود. طبق عرف دیپلماتیک، دیپلمات‌ها هنگام پخش سرود ملی کشور میزبان باید بایستند، اما او و همراهش تنها کسانی بودند که از جای خود بلند نشدند.

ممتاز زهرا بلوچ؛ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، این اقدام دیپلمات طالبان را به شدت محکوم کرد و گفت: «اعتراض شدید خود را به مقامات افغان در اسلام‌آباد و کابل منتقل خواهیم کرد».

با این حال، علی امین گنداپور این اقدام مقامات طالبان را مرتبط به عادات و فرهنگ این گروه خوانده‌است.

طالبان تا کنون در هردو مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *