احضار کاردار طالبان در تهران؛ نماینده طالبان این بار با سرود ملی ایران بلند شد

وزارت خارجه ایران در پی بلندنشدن معاون وزیر حج اوقاف طالبان که برای شرکت در یک نشست کشورهای اسلامی به تهران رفته، هنگام پخش سرود ملی ایران، فضل محمد حقانی؛ کاردار طالبان در سفارت افغانستان در تهران را احضار کرد. از طرفی هم ویدیوهای منتشرشده از روز دوم این نشست نشان می‌دهد که نمایندگان طالبان هنگام پخش سرود ملی ایران در آن به پا ایستاد می‌شوند.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران ایران گزارش داده که اداره دوم آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران صبح امروز جمعه، ۳۰ سنبله کاردار طالبان در سفارت افغانستان در تهران را احضار کرده است. این بخش وزارت خارجه ایران اقدام طالبان را «خلاف عرف دیپلماتیک» دانسته است.

عزیزالرحمان منصور؛ معین تنظیم امور عرفان و اماکن دینی وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان که در رأس هیاتی به تهران رفته، روز پنجشنبه ۲۹ سنبله در سی‌وهشتمین «همایش بین‌المللی وحدت اسلامی» در هنگام پخش سرود ملی ایران از جای خود بلند نشد.

به دنبال انتقاد گسترده مقام‌های ایرانی از این اقدام، عزیزالرحمن منصور با نشر ویدیویی در توجیه برنخاستن از جا به احترام سرود ملی ایران ادعا کرد که در افغانستان ایستادن به احترام سرود ملی عرف نیست.

در چند دهه گذشته اما خلاف ادعای مقام طالبان، در مراسم‌های رسمی همواره برخاستن به احترام سرود ملی عرف بوده‌است.

با این حال، در دومین روز نشست مذکور آقای منصور و یک نماینده دیگر طالبان هنگام پخش سرود ملی ایران از جاهای شان بلند شدند.

پیشتر حسن کاظمی قمی؛ نماینده ویژه رییس‌جمهور ایران در امور افغانستان، در واکنشی رفتار نماینده طالبان را بی‌احترامی به اصول دیپلماتیک خوانده بود. او گفته بود: «عدم احترام به اصول دیپلماتیک با بهانه ممنوعیت نواختن موسیقی از مبادی شریعت معنا و مصداقی ندارد».

اخیراً سرقنسول طالبان در شهر پیشاور نیز در یک مراسم رسمی رفتار مشابهی در مقابل پخش سرود ملی پاکستان داشت و از جای خود بلند نشد.

وزارت خارجه پاکستان این اقدام طالبان را به شدت محکوم کرد. این مقام طالبان دلیل ایستاد نشدنش را پخش موسیقی با سرود ملی پاکستان خوانده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *