کشته‌شدن رهبر حزب‌الله؛ ایران و چند کشور دیگر عزای عمومی اعلام کردند

در پی کشته‌شدن سیدحسن نصرالله؛ دبیر کل حزب‌الله لبنان در حمله هوایی اسرائیل، شماری از کشورها و جریان‌های اسلامی منطقه‌ای، این اقدام اسرائیل را محکوم کرده‌اند و تاکید کرده‌اند که انتقام او گرفته خواهد شد. در این میان کشورهای لبنان، ایران، عراق و یمن از سه تا پنج روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

دولت لبنان که حزب‌الله در آن نفوذ گسترده دارد، در پی کشته شدن سیدحسن نصرالله از فردا یکشنبه، 8 میزان سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

دولت ایران که از حامیان اصلی حزب‌الله به شمار می‌رود و روابط نزدیکی با رهبر این جریان داشت، با محکومیت این اقدام اسرائیل، پنج روز را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد. آیت‌الله علی خامنه‌ای؛ رهبر ایران در پیام خود گفت که از فردا عزای عمومی پنج‌روزه در این کشور اجرایی خواهد شد.

کشورهای عراق، سوریه و یمن نیز با محکومیت این حمله، سه روز را عزای عمومی اعلام کرده‌اند و کشورهای ترکیه و روسیه نیز به صورت رسمی در بیانیه‌هایی این حمله را محکوم کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه در پیامی به اسرائیل هشدار داد که دست از کشتار بردارد و از جهان اسلام خواست که موضع مصمم‌تری در برابر یورش‌های اسرائیل اتخاذ کنند.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای گفته‌است: « این اقدام زورآمیز پر از پیامدهای چشمگیر بیشتری برای لبنان و کل خاورمیانه است. اسرائیل نمی‌توانست از این خطر غافل باشد، اما این گام را ادامه داد، یعنی کشتن شهروندان لبنانی، که تقریباً ناگزیر موج جدیدی از خشونت را برانگیخت. بنابراین، مسئولیت کامل تشدید تنش های بعدی بر عهده آن‌هاست».

شماری از جریان‌ها و گروه‌های منطقه‌ای اسلامی از جمله حماس و انصارالله نیز این حمله را محکوم کرده‌اند و گفته‌اند که «راه حسن نصرالله ادامه دارد».

حسن نصرالله شب گذشته در حمله هوایی شدید اسرائیل به مرکز فرماندهی حزب‌الله در حومه جنوب بیروت، به همراه شماری از فرماندهان حزب‌الله کشته شد و حزب‌الله عصر امروز مرگ وی را تایید کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *