ترور نصرالله؛ خاورمیانه در حلقه آتش

سید حسن نصرالله؛ دبیرکل حزب الله لبنان توسط رژیم اسرائیل ترور شد؛ خبری که به مثابه یک زلزله سیاسی امنیتی، سراسر خاورمیانه و حتی جهان را لرزاند و گسل‌های آشفتگی، بحران و بی‌ثباتی را در هارتلند دنیای امروز دوباره فعال کرد.

ترور سید حسن نصرالله به دستور مستقیم بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر رژیم اسرائیل که در نیویارک به سر می‌برد انجام شد و بر بنیاد گزارش منابع اسرائیلی و امریکایی ۸ جنگنده اف ۳۵ ساخت امریکا و بمب‌هایی به وزن یک تن بر چند مجتمع ساختمانی در منطقه ضاحیه بیروت فرود آمدند.

ترور دبیرکل حزب الله لبنان به باور بسیاری از کارشناسان در در نخستین گام، هرگونه چشم‌انداز دستیابی به آتش‌بس در لبنان و خاورمیانه را دست‌کم در آینده‌ای نزدیک از میان برد.

این ترور به ویژه نشان داد که اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو که از حمایت قاطع و همه جانبه امریکا و کشورهای اروپایی برخوردار است علیرغم تظاهر به صلح و حتی مشارکت ریاکارانه در گفتگوهای میانجی‌گرانه برای استقرار آتش بس در غزه و لبنان هیچ تمایلی به پایان جنگ ندارد.

اینکه محاسبات اسرائیل و امریکا بر چه اساسی استوار است و آن‌ها برای برافروختن آتش جنگ و گسترش دامنه آن به سایر کشورهای خاورمیانه چه اهداف استراتژیک دیگری را دنبال می‌کنند شاید در مرحله کنونی اهمیت چندانی نداشته باشد. آنچه مهم است این است که با ترور سید حسن نصرالله جنبش قدرتمند حزب الله لبنان که پیش از ترور دبیرکل خود نیز چندین فرمانده ارشد خویش را در حملات هدفمند اسرائیل از دست داده بود مصمم‌تر از همیشه خود را برای مواجهه گسترده و مستقیم با رژیم اسرائیل آماده کرده است.

به باور بسیاری از کارشناسان امنیتی و نظامی، حزب الله اکنون هیچ راه دیگری جز انتقام سخت‌افزاری از اسرائیل ندارد. بنابراین مواجهه مستقیم و گسترده نظامی دو دشمن قسم خورده در دوسوی مرزهای لبنان و اسرائیل بیش از هر زمان دیگری اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل تغییر به نظر می‌رسد.

در چنین شرایطی سخن گفتن از آتش بس، میانجی‌گری و تلاش‌های دیپلماتیک برای به حداقل رساندن بحران و مهار دامنه آتش تنش، مضحک و موهوم می‌نماید حتی اگر به راستی اراده‌ای واقعی و دلسوزانه برای مهار جنگ و استقرار صلح و ثبات از سوی مدعیان آن وجود داشته باشد که البته در این زمینه نیز تردیدهایی جدی وجود دارد به ویژه درباره موضع‌گیری رهبران امریکا که ادعا می‌کنند همچنان از آتش‌بس و کاهش تنش «حمایت می‌کنند» و در صدد حل بحران از «راه‌های دیپلماتیک» هستند؛ اما در عمل این بمب‌ها، جنگنده‌ها و همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی امریکا و کشورهای اروپایی است که به اسرائیل امکان می‌دهد تا دامنه جنگ را به طور هدفمند و عامدانه گسترش دهد و روز به روز کشورهای بیشتری را درگیر جنگ جاری در خاورمیانه کند.

به این ترتیب، آنچه در خاورمیانه جریان دارد با اراده آگاهانه سران رژیم اسرائیل و با حمایت قاطع امریکایی‌ها و شماری از کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد و بدون شک تشکیل حلقه آتش در خاورمیانه نتیجه مستقیم راهبردها، تصمیمات و عملکردهای رژیم اسرائیل و حامیان و متحدان غربی آن است.

در چنین شرایطی، حزب الله لبنان که اکنون دبیرکل و چندین فرمانده ارشد و نخبه خود را نیز از دست داده ناگزیر است بخشی از این حلقه آتش باشد و بیش از همیشه در موضع مشروعیت قرار دارد.

بنابراین یکی از پیامدهای ترور سید حسن نصرالله افزایش مشروعیت و اعتبار این جنبش سیاسی نظامی لبنان و خاورمیانه است؛ مشروعیت و اعتباری که بدون شک پس از مشارکت حزب‌الله در جنگ سوریه که ماهیت فرقه‌ای داشت به شدت آسیب دیده بود و شاید به همین دلیل، شماری از مخالفان فرقه‌ای حزب الله در جهان اسلام از کشته شدن سید حسن نصرالله ابراز شادمانی کردند. این ابراز شادمانی‌ اگرچه بسیار محدود بود؛ اما بازتاب وسیعی در رسانه‌های غربی داشت که هدف از آن ایجاد دوگانگی شیعی- سنی درست در زمانی بود که همه مسلمانان اعم از شیعیان و سنی‌ها آماج تجاوزگری، کشتار، قتل عام و نسل کشی رژیم اسرائیل و متحدان غربی آن قرار دارند.

با این حال، هیچ شکی وجود ندارد که حزب‌الله لبنان اصلی‌ترین حامی سنی‌های تحت تجاوز اسرائیل و امریکا در غزه محسوب می‌شود و قربانی‌های بزرگی که حزب الله در جنگ با اسرائیل می‌پردازد نیز همگی برای غزه است؛ غزه‌ای که همه ساکنان آن مسلمانان سنی مذهب هستند؛ اما این واقعیت عمدا در رسانه‌های غربی و عربی برجسته نمی‌شود.

این در حالی است که ده‌ها گروه مسلح سنی از طالبان و داعش تا القاعده و جبهه نصرت و احرار الشام در سراسر خاورمیانه و دنیای اسلام فعال هستند؛ اما هیچ کدام تاکنون به طور عملی و مستقیم برای حمایت از مسلمانان سنی مذهب غزه علیه رژیم جنایتکار اسرائیل و حامیان سرشناس آن یعنی امریکا و کشورهای اروپایی به پا نخاسته اند.

با این‌همه ورود مستقیم حزب الله به میدان مقابله با رژیم متجاوز اسرائیل در لبنان و برای حمایت از مردم غزه که منجر به تشکیل حلقه آتش در اطراف رژیم اسرائیل شده، سرنوشت آینده خاورمیانه را تعیین خواهد کرد. آینده نشان خواهد داد که ترور سید حسن نصرالله؛ دبیرکل حزب الله لبنان توسط رژیم اسرائیل علیرغم ابراز شادمانی شماری از فرقه‌گرایان در جهان اسلام به تقویت قدرت دشمنان واقعی اسرائیل و مدافعان حقیقی اسلام و مسلمانان خواهد انجامید و به مدافعان فلسطین برای مواجهه همه جانبه با رژیم اسرائیل و حامیان و متحدان آن انگیزه مضاعف خواهد بخشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *