روسیه: هدف اصلی نشست مسکو افزایش تعامل کشورها با طالبان است

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که محور اصلی نشست «فرمت مسکو» که تا دو روز دیگر درباره افغانستان برگزار می‌شود، افزایش تعامل کشورهای منطقه با طالبان است.

ماریا زاخارووا؛ سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه، 11 میزان در یک نشست خبری با اولویت خواندن افزایش تعامل میان طالبان و کشورهای منطقه در این نشست، گفت که امیرخان متقی مهمان ویژه و اصلی این نشست است که در حاشیه نشست با سرگئی لاوروف؛ همتای روسی‌اش نیز دیدار خواهد کرد.

او گفت: «اولویت این نشست، بحث درباره روند صلح افغانستان و گسترش تعامل عملی میان حکومت‌های منطقه و کابل در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر خواهد بود»

به گفته این مقام وزارت خارجه روسیه، در دیدار وزیر خارجه روسیه با امیرخان متقی در حاشیه این نشست نیز درباره همکاری‌های دوجانبه و روابط بین کابل و مسکو دیدار و گفتگو خواهد شد.

پیشتر وزارت خارجه طالبان از سفر هیأت این گروه به رهبری امیرخان متقی برای شرکت در این نشست به روسیه خبر داده بود.

این ششمین نشست فارمت مسکو در مورد افغانستان است. نشست‌های فارمت مسکو که از سال ۲۰۱۷ به ابتکار روسیه آغاز شده‌است، با هدف ایجاد بستری برای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جهت یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران افغانستان و مقابله با گسترش تروریزم و قاچاق مواد مخدر برگزار می‌شوند.

نشست روز جمعه در مسکو پشت درهای بسته میان طالبان و نمایندگان کشورها و وزیر خارجه روسیه برگزار خواهد شد و در اخیر آن، شرکت‌کنندگان در یک نشست مشترک در برابر رسانه‌ها صحبت خواهند کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *