طالبان از مذاکره نکردن حکومت پاکستان با حزب عمران خان انتقاد کردند

در سومین روز اعتراضات گسترده هواداران حزب تحریک انصاف در پایتخت پاکستان، رژیم طالبان حاکم بر افغانستان به این حرکت واکنش نشان داده و خواهان گفتگوی حکومت با معترضان شده است. وزارت خارجه طالبان به صورت تلویحی از حاضرنشدن حکومت پاکستان برای مذاکره با حزب عمران خان انتقاد نیز کرده‌است.

وزارت خارجه طالبان امروز یکشنبه، 15 میزان در اعلامیه‌ای گفته‌است که تنش میان حکومت پاکستان و هواداران مخالفان سیاسی آن به سطح نگران‌کننده‌ای رسیده و ادعا کرده که ادامه این وضعیت تاثیر منفی بر کل منطقه می‌گذارد.

این وزارت گفته که بهترین راه برای رسیدگی به خواست‌های مشروع مردم «مذاکره و تفاهم» است و حوادث اخیر ثابت کرده که انکار از مذاکره مسایل را پیچیده‌تر می‌کند.

در اعلامیه وزارت خارجه طالبان آمده‌است: «ما وضعیت پاکستان را از نزدیک زیر نظر داریم و امیدواریم که حکومت پاکستان و ادارات تاثیرگذار در برابر نارضایتی‌های روزافزون اقدام معقول و واقع‌بین کند».

اعتراضات گسترده هواداران حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان که در زندان به سر می‌برد، امروز وارد سومین روز خود شد و پولیس پاکستان تا کنون ده‌ها تن از معترضان را بازداشت کرده‌است.

پولیس این کشور روز گذشته علی امین گنداپور؛ وزیر اول ایالت خیبرپختون‌خوا و افراد نزدیک به عمران خان را نیز بازداشت کرد. او زمانی که در دست گرفتن رهبری اعتراضات وارد اسلام آباد شد از سوی پولیس پاکستان بازداشت شد.

معترضان خواستار آزادی عمران خان از زندان اند.

طالبان در حالی گفتگو و تفاهم را تنها راه حل مسایل خوانده‌اند که در 20 سال گذشته هرگونه تفاهم و مذاکره با حکومت وقت افغانستان را رد کرده بودند و هرچند که در اواخر عمر حکومت سابق، به مذاکره با آن پرداختند اما این مذاکرات بی‌نتیجه کنار گذاشته شد و در پی توافق با امریکا، افغانستان را تصرف کردند.

از طرفی هم، طالبان پس از به قدرت رسیدن از حمایت همه جانبه دولت وقت پاکستان به رهبری عمران خان برخوردار شدند و مقامات وقت پاکستانی در نشست‌های بین‌المللی از طالبان دفاع و حمایت کردند؛ اما با سقوط حکومت عمران خان، روابط دولت پاکستان به رهبری حزب مسلم‌لیگ – نواز با طالبان افغانستان تیر شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *