حمله ایران به اسرائیل پروازهای عبوری از فضای افغانستان را افزایش داده است

اطلاعات وبسایت «فلایت رادار ۲۴» که پروازهای جهانی را ردیابی می‌کند نشان می‌دهد که پس از حملات موشکی ایران به اهدافی در اسرائیل و هشدار اسرائیل از حمله دوباره به ایران، پروازهای عبوری از فضای افغانستان افزایش یافته است.

وبسایت «فلایت رادار ۲۴» می‌گوید که پس از این حملات پروازهای بین‌المللی از حرکت در آسمان ایران خودداری می‌کنند و با تغییر مسیر از فراز افغانستان می‌گذرند.

با افزایش نگرانی از اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل، در چهار روز گذشته شمار زیادی از پروازهای بین‌المللی در خاورمیانه و اروپا یا با تاخیرهای طولانی مواجه شده‌اند و یا برخی پروازهای انجام شده، از مسیرهای امن‌تر عبور کردند.

فلایت رادار ۲۴ به روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت گفته که عبور پروازهای بین‌المللی از آسمان افغانستان پس از حمله ماه اکتبر سال گذشته حماس به اسرائیل هفت برابر افزایش داشته است.

بر بنیاد برآوردها، در صورت ادامه وضعیت و ازدحام پروازها در آسمان افغانستان حکومت طالبان سالانه حدود ۵۰ میلیون دالر بیشتر از این طریق عواید به دست می‌آورد.

پس از روی کار آمدن مجدد طالبان در سه سال پیش، بسیاری از خطوط هوایی، پرواز‌های خود را از آسمان افغانستان منحرف کرده بودند.

با این حال، بسیاری پروازها از فضای افغانستان به دلایل ایمنی در ارتفاع حدود ۱۰ کیلومتری انجام می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *