نگرانی سازمان‌های آلمانی از پایان احتمالی روند پذیرش افغان‌های در معرض خطر در این کشور

شماری از سازمان‌های غیر دولتی در آلمان از پیامدهای ناگوار ناشی از پایان یافتن احتمالی برنامه پذیرش افغان‌های در معرض خطر در آلمان، ابراز نگرانی کرده و گفته اند که این افغان‌ها نباید به فراموشی سپرده شده و به حال خود رها شوند.

این سازمان‌ها شامل کابل لوفتبروکه، ماموریت لایفلاین، کمیته بین‌المللی نجات و پنج سازمان دیگر می‌شود که با نشر یک بیانیه مشترک، از توقف احتمالی تمویل برنامه پذیرش افغان‌های در معرض خطر در سال آینده ابراز نگرانی کرده اند.

این سازمان‌ها در آستانه تلاش‌ها برای تصویب بودجه فدرال سال ۲۰۲۵ آلمان، گفته اند که این آخرین مهلت برای تمویل و تضمین تداوم این برنامه است.

پس از آنکه طالبان در سال ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت رسیدند، حکومت آلمان برنامه پذیرش افغان‌های در معرض خطر را روی دست گرفت، اما اکنون آینده این برنامه معلوم نیست.

در حال حاضر هزاران افغان در چارچوب این برنامه منتظر اند که به آلمان منتقل شوند، اما انتقال آنان به این کشور بستگی به تامین هزینه مالی دارد.

شماری از سیاست‌مداران حکومت ایتلافی بر سر اقتدار آلمان، با درنظر داشت اینکه افغان‌ها در حال حاضر بزرگترین گروه پناهجویان در آن کشور اند، به تمدید این برنامه بی‌میلی نشان داده اند.

قرار بود در دو سال گذشته که این برنامه روی دست گرفته شده است، ماهانه ۱۰۰۰ افغان به آلمان منتقل شوند، اما به گونه اوسط هر ماه ۶۸۲ افغان معروض به خطر اجازه ورود به آن کشور یافته اند. افزون بر این، طی مراحل نهایی درخواست‌های پذیرفته شده، از ماه جولای ۲۰۲۴ به این سو متوقف شده است.

این هشت سازمان هشدار داده اند که پایان زودهنگام و نامنظم این برنامه اساسی پذیرش به این معنی خواهد بود که افراد مشخص تحت تهدید در افغانستان به حال خودشان رها می‌شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *