اشرف غنی: فصل ناتمام پیشرفت افغانستان را به پایان می‌رسانیم

وزارت خارجه افغانستان به  مناسبت نودمین سالروز تولد موسی شفیق نخست وزیر پیشین افغانستان از کارنامه سیاسی او تجلیل کرده و در گشایش این سیمینار  محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفت که مهم ترین پیامی که از موسی شفیق به ما رسیده تکمیل فصل ناتمام پیشرفت افغانستان است.

blank

این سمینار پیش از چاشت امروز  با اشتراک مقام های دولتی و مهمانان خارجی در وزارت خارجه افغانستان برگزار شد.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه کشور در افتتاح این سمینار گفت: « کنفرانس بزرگداشت از موسی شفیق به حُکم رییس جمهور غنی برگزار شده و این کنفراس ضمن بررسی ابعاد شخصیت سیاسی و کار نامه  موسی شفیق، فرصتی است تا به حکومتداری و روابط گذشته‌ی افغانستان پرداخته شود  و از آن درسهایی را بگیریم و نقشه راه آینده را بهتر ترسیم کنیم».

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور ضمن توصیف از شخصیت و کارنامه نخست وزیر فقید افغانستان یادآوری کرده و گفت موسی شفیق پیرو واقعی سید جمال الدین افغانی بود و مشی سیاسی حکومت او براساس دفاع از منافع ملی و داشتن روابط دوستانه با کشورهای همسایه استوار بود.

رییس جمهور برای روشن شدن این سیاست از یکی از موادهای موافقت‌نامه حقوقی آب هلمند که دوره حکومت موسی شفیق میان افغانستان و ایران به امضا رسیده بود یاد آوری کرده و گفت که در این توافقنامه گفته شده است : « ایران هیچ‌گونه ادعای بیشتر از این توافقنامه از آب در یای هلمند را  نموده نمی‌تواند حتا که آب این دریا بیشتر شود».

رییس جمهور غنی گفت مهم ترین پیام موسی شفیق به افغانستان تکمیل فصل ناتمام تجدد است که از حکومت امان الله خان شروع شده بود  و موسی شفیق ادامه داد و اکنون به ما رسیده و تلاش می‌کنیم که این فصل به اتمام برسد.

همچنان رییس جمهور غنی تکت پستی افغانستان را به نام موسی شفیق نیز رو نمایی‌کرد.

موسی شفیق، نخست وزیر افغانستان در دوره سلطنت محمد ظاهر شاه بود و در دانشگاه الزهر مصر در رشته حقوق اسلامی و علوم قضایی تحصیل کرده بود و ماستری خود را در رشته حقوق بین الملل از دانشگاه کلمبیای آمریکا گرفته بود.

مدتی را در دانشگاه کابل استادی کرده بود و سپس به عنوان معاون مشارو وزیر خارجه، سفیر افغانستان در مصر و در اوایل دهه‌ی پنجاه خورشیدی به عنوان وزیرخارجه کشور کار کرد و پس از آن  به مقام نخست وزیری رسید .

عدم وابستگی به قدرت‌های خارجی، از بین بردن تنش و بهبود روابط با کشورهای همسایه و گسترش روابط کشور با کشورهای جهان از محورهای سیاست حکومت موسی شفیق یاد می‌شوند.

موسی شفیق  بعد از کودتاهی هفت ثور زندانی شد و  در زندان به قتل رسید.

مطالب مرتبط