رپ خوان جوان: می‌خواهم صدای مردم باشم

در افغانستان کمتر به هنر آواز خوانی جوان‌های تازه کار اهمیت داده می‌شود ولی هستند جوانان با استعدادی که توانسته اند در فرصت کم در حوزه هنر موسیقی میان مردم جایگاه خوبی را کسب کرده اند.

blank
کانسرت موسیقی رپ در کابل توسط علی ATH

علی نیز از هنرمندانی است که هرچند از آغاز فعالیت‌های هنری‌اش زیاد نمی‌گذرد اما توانسته است برای خودش جای پا بازکند. این رپ‌خوان جوان کشور در کنار کوله‌باری از رنج و مشکلات زندگی در مهاجرت، موسیقی را از کارگاه کفش دوزی آغاز کرده و با علاقه‌ی خاصی که به سبک موسیقی رپ داشته است با گام‌های عملی تری هنر مورد علاقه‌اش را دنبال کرده است.

موسیقی رپ نوع موسیقی انتقادی – خیابانی است که خواستگاه اصلی آن کشورهای غربی است اما از ده سال به اینسو در افغانستان رایج شده و این نوع موسیقی بیشتر حامل پیام‌های اعتراضی بوده و بازگو کننده مشکلات و درد های اجتماعی است.

در این میان علی هنرمند جوان نیز از پیروان این سبک موسیقی غربی است که با زحمات فراوان می‌کوشد تا با استفاده از هنرش صدای رسای جوانان و مردم باشد.

خبرگزاری افق برای معرفی این هنر مند جوان با او گفتگو کرده و علی می‌گوید با هنر اش می‌خواهد صدای مردم را به مسوولان و حتی جهان برساند.

خبرگزاری افق: علی جان تشکر که وقت گذاشتید، نخست خود را معرفی کنید.

blank

علی: با ابراز سپاس و امتنان از خبرگزاری افق، من در سال ۱۳۷۴ در یک خانواده متوسط از پدر افغانی و مادر ایرانی در تهران به دنیا آمده ام و پس از تکمیل دوره مدرسه متاسفانه بنا به وضعیت نامناسب اقتصادی موفق نشدم تا تحصیلات ام را ادامه بدهم و ناگزیر به کار مصروف شدم ولی خوشبختانه در کنار کار و مشکلات زندگی توانستم در عرصه‌ی هنر مورد علاقه‌ام به موفقیت‌هایی دست یابم.

افق: چه باعث شد تا در میان انبوهی از سبک‌های موسیقی، رپ را انتخاب کنید؟

علی: هرچند موسیقی یک هنر اکتسابی است اما آنچه در انتخاب هنر برای یک هنر مند می‌تواند مهم باشد روحیه و علاقه خودش است. من از ابتدا انسان انتقادی بودم و فکر می‌کنم همین سبب شده تا این سبک هم خوان با روحیه ام را برگزینم.

افق:  رپ خوانی را از چه زمانی آغاز کرده اید و چند سال می‌شود فعالیت هنری می‌نمایید؟

علی: من از سال ۲۰۰۹ کارم با موسیقی را آغاز کردم و این سبک را با استفاده از انترنت، کلاس‌های آنلاین و یک استدیوی خانگی به نام ( تریبل فیس ) و یک پایه کمپیوتر دیسک تاپ آموختم و هیچگاهی به کدام انستیتیوت یامدرسه موسیقی به گونه‌ی رسمی اشتراک نکردم.

افق: آقای علی با توجه به این‌که افغانستان یک کشور سنتی است، آواز خوانی به سبک رپ که به عنوان یک سبک جدید غربی وارد موسیقی افغانستان شده و پیشینه چندانی هم ندارد، چقدر این شیوه جا باز کرده و مورد توجه است و در فعالیت‌های تان با چه مشکلاتی مواجه بوده‌اید؟

علی: موسیقی رپ حدود بیست سال پیش از امروز در اروپا ابداع شد اما در افغانستان پیشینه طولانی ندارد. با توجه به اینکه این یک سبک جدید و غربی به حساب می‌آید اما توجه به این سبک از سوی کدام نهاد و یا دولت صورت نگرفته است. رپ خوانی در افغانستان بیشتر مورد توجه جوانان بوده و هواداران زیادی کسب کرده است. حداقل در ده سال گذشته هر ازگاهی که گروه‌هایی از خوانندگان رپ افغانی کنسرت‌هایی خیابانی برگزار کرده اند  و رپ خوانده اند با استقبال گرم هموطنان ما مواجه شده است من امیدوارهستم شاهد رشد بیشتر این گونه موسیقی باشیم. اما در ارتباط به مشکلات و چالش‌ها، باید یادآورشوم که من پس از برگشتم به افغانستان نیز توانایی پیدا نکردم تا امکانات بهتری فراهم کنم و با استفاده از وسایل و ابزار مدرن موسیقی به ثبت و تهیه آهنگ‌هایم بپردازم، باید اضافه کنم درآمدی که از بابت اجرای کنسرت‌هایم به دستم می‌رسد آن‌را بیشتر به افراد بی‌بضاعت و فقیر می‌دهم تا که  بتوانم حداقل کمکی به آنها کرده باشم. امکانات و وسایل یک استدیویی خوب به مبالغ هنگفتی نیازمند است و این از توان من خارج است. تا کنون با استفاده از استدیوی خانگی و امکانات بسیار کم به کارهایم ادامه داده ام و تا کنون هیچ حامی پیدا نتوانسته ام که در قسمت با من همکاری کند.

blank
علی در جمع هواداران خود می خواند

افق: دستاوردی که تاکنون داشته اید چه بوده است؟

علی: من از سال ۲۰۰۹ تاکنون چندین آلبوم ثبت و عرضه کرده‌ام و حداقل ۵۰ آهنگ را برای دیگر خواننده‌ها و  کسانی که تازه می‌خواهند رپ بخوانند آماده کرده‌ام. تازه ترین آلبوم من با همکاری با یکی از رپ خوان‌های آمریکایی به نام گلن رینولدز  زیرکار است و به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

افق: برنامه‌هایی را در نظر دارید تا به عنوان یک رپ خوان مطرح بیشتر مورد توجه قرار بگیرید؟

علی: همانطوری که گفتم فعلا با یکی از خواننده‌های مطرح آمریکایی مشترکا روی یک آلبوم جدید کار می‌کنیم و تلاش میکنم با استفاده از این فرصت‌ها، تجربه بین المللی را در این عرصه کسب کنم و روزی به عنوان یک رپر معروف در سطح جهان شنونده داشته باشد.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. با سلام
    انشالله خواننده ی بین المللی هم خواهی شد ali ATH عزیز
    (راستی یه انتقاد دارم از خبر گزاری افق:چرا ننوشتید بهترین رپر کشورمون هست!