ایران: تصمیم‌ گیرنده نهایی در روند صلح، دولت افغانستان است

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با عمر داوودزی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده ویژه رییس جمهور در امور منطقه‌ی برای اجماع صلح گفته است که تصمیم‌ گیرنده نهایی در مورد پروسه صلح حکومت افغانستان است نه امریکا.

blank

در اعلامیه‌ی که از سوی شورای عالی صلح به نشر رسیده آمده است که جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در این دیدار گفت کشورش معتقد است : «نظر نهایی در تمام امور را مردم افغانستان اعلام می‌کنند و به همین علت دولت افغانستان به عنوان نماینده مردم آن کشور تصمیم‌ گیرنده است و ایران نیز همواره به دنبال کمک به دولت و ملت افغانستان است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان امریکا و طالبان پس از ۱۷ روز رایزنی در قطر روی جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و مبارزه طالبان با تروریزم«داعش و شبکه القاعده» به توافق ابتدایی دست یافته اند.

در همین حال محمد عمر داوودزى، نماینده ویژه رییس جمهور در امور منطقه‌ی برای اجماع صلح در این دیدار نقش کشور‌های منطقه، به ویژه ایران را در پروسه صلح مهم عنوان نموده، بر هماهنگی‌های بیشتر در این زمینه تاکید کرده است.

آقای داوودزى روز گذشته به هدف جلب همکاری‌های عملی و هماهنگی‌ها بیشتر در پیوند به پروسه صلح به ایران سفر کرد. قرار است آقای داوودزی با مقام‌های بلند پایه ایرانی در مورد پروسه صلح کشور دیدار کند.

وزیر خارجه ایران در حالی از کمک و همکاری کشورش در پروسه صلح با حکومت افغانستان خبر داده که حدود یک ماه پیش نمایندگان طالبان در مورد پروسه صلح با مقام‌های بلند پایه ایران دیدار کردند. ایران  از سوی برخی مقام‌های افغانی و امریکایی به حمایت و پشتیبانی از طالبان در غرب افغانستان متهم است، اما این کشور، اتهام‌ها برخودش را رد کرده است.

مطالب مرتبط