سیما سمر خواهان حضور «معنادار» زنان در مذاکرات صلح شد

سیما سمر؛ رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که حضور زنان باید در مذاکرات صلح معنادار باشد و زنان در این مذاکرات باید سهیم باشند.blank

خانم سمر که امروز (دوشنبه، ۱۹ حمل) در نشستی زیر عنوان «نقش زنان در تأمین صلح‌ و امنیت» در ولایت قندهار با حضور تادامیچی یاماموتو؛ نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان و شماری از نمایند‌گان نهادهای مدنی این ولایت صحبت می‌کرد، افزود که دست‌یابی به صلح پایدار بدون حضور زنان ناممکن است.

خانم سمر گفت: «مالک روند صلح، مردم افغانستان اند و بدون حضور مردم، صلح در کشور‌ برقرار‌ نمی‌شود. مردم باید در مذاکرات صلح شرکت داشته‌باشند تا احساس مسؤولیت و مالکیت کنند.»

رییس کمیسون حقوق بشر، از حکومت خواست که در روند صلح فعالانه‌تر عمل کند و مردم افغانستان را نیز در جریان جزییات گفتگوهای صلح قرار دهد. او گفت که اشتراک نمایند‌گان جامعه مدنی، جوانان و اقلیت‌های مردمی در مذاکرات صلح نباید فراموش شود.

خانم سمر تاکید کرد که در جنگ، هیچ فرد یا گروهی برنده نیست؛ بلکه باید تلاش شود که صلح در کشور تأمین شود و افزود که این صلح بدون «اتحاد و همدلی مردم افغانستان» به دست نخواهد آمد.

حضور زنان، متضمن پایداری صلح است
نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز در این نشست گفت که حضور زنان در مذاکرات صلح به مثابه تضمینی برای پایداری صلح در این کشور است و تاکید کرد که زنان باید در مذاکرات صلح، حضور فعال و مؤثر داشته باشند.blank

تادامیچی یاماموتو گفت: «مردم افغانستان به خصوص زنان و کودکان حق دارند که در صلح و امنیت زند‌گی کنند و این صلح بدون مالکیت افغان‌ها به دست نمی‌آید. در رابطه با گفتگوهای صلح هم همه مردم افغانستان وظیفه سنگین و مهمی برعهده دارند و باید در جریان مذاکرات قرار گیرند.»

او افزود که سازمان ملل متحد باور قوی دارد که همه زنان و مردان افغانستان باید در کنار یک‌دیگر، برای پایان جنگ و رسیدن به صلح در کشور تلاش کنند؛ صلحی که برای افغانستان، امنیت، آرامش و آبادی در پی داشته باشد.

پیش از این نیز فعالان حقوق زن و نهادهای بین‌المللی بر نقش زنان و جوانان در روند گفتگوهای صلح تاکید کرده‌بودند. این فعالان گفته‌بودند که دستاوردهای ۱۸ ساله اخیر در افغانستان در بخش حقوق زنان و آزادی‌های اجتماعی نباید در این مذاکرات قربانی شوند.

مطالب مرتبط