دادگاه بین‌المللی ناکامی سویس در مبارزه با تغییرات اقلیمی را «نقض حقوق بشر» عنوان کرد

یک دادگاه بین‌المللی واقع در استراسبورگ فرانسه حکم داد که ناکامی سویس در مقابله مناسب با بحران آب و هوایی، نقض حقوق بشر است.blank

این شکایت از سوی حدود دو هزار زن سالمند سویسی که اکثر آن‌ها در دهه هفتاد عمر خود و بیشتر هستند، علیه دولت کشورشان به دادگاه اروپایی حقوق بشر در استراسبورگ ارایه شده بود.

این زنان که گروه خود را «باشگاه پیشکسوتان آب و هوایی» می‌نامند، تأکید داشتند که گرمایش ناشی از تغییرات آب و هوایی که دولت سویس در مقابله با آن موفق عمل نکرده، به کیفیت زندگی آن‌ها و خانواده‌های‌شان لطمه زده و آنان را حتی در معرض خطر مرگ قرار داده است.

قضات دادگاه بین‌المللی روز سه‌شنبه، 9 اپریل با استدلال شاکیان موافقت کردند که دولت سویس به دلیل وجود شکاف‌های عمده در قوانین ملی خود که مانع از رسیدگی درست به لزوم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین شده، حقوق بشر زنان سویسی را «نقض کرده است».

این نخستین بار است که چنین حکمی در ارتباط با تغییرات اقلیمی علیه یک دولت صادر می‌شود. حکم دادگاه بین‌المللی الزام‌الاجرا است و دولت سویس حق فرجام‌خواهی نیز ندارد.

برخی از کارشناسان حقوقی به شبکه سی‌ان‌ان گفتند این حکم نه تنها سایر پرونده‌هایی را که در ارتباط با تغییرات آب و هوایی در دادگاه‌های بین‌المللی در جریان است، تحت تأثیر قرار خواهد داد و شاکیان را تقویت می‌کند بلکه می‌تواند موجب ارایه بسیاری از شکایات دیگر در این ارتباط شود.

حکم دادگاه ممکن است دولت سویس را مجبور کند تا مصرف سوخت فسیلی را که کاهش آن برای محدود شدن آلاینده‌های کربنی اهمیت زیاد دارد، با سرعت بیشتری کاهش دهد.

وخیم‌تر شدن شرایط آب و هوایی در جهان به عوامل مختلف انگیزه داده تا به تازگی هر چه بیشتر علیه دولت‌ها و شرکت‌هایی شکایت کنند که انگشت اتهام متوجه اقدامات آن‌ها در وجود این پدیده‌های اقلیمی است.

دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند که وابسته به سازمان ملل متحد است و دادگاه امریکایی حقوق بشر نیز در حال حاضر پرونده‌هایی در دست رسیدگی دارند که با استدلال تأثیرات منفی تغییرات آب و هوایی بر حقوق بشر انسان‌ها تنظیم شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *