بناهای تاریخی آسیب‌پذیر هرات بازسازی می‌شوند

مسؤولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که قسمت‌هایی از چندین بنای تاریخی به دلیل باران‌های شدید تخریب شده و دوباره بازسازی خواهند شد.blank

زلمی صفا؛ آمر آبده‌های تاریخی این ریاست به خبرگزاری افق گفت که هم‌اکنون برنامه استحکامات ابتدایی تیمچه عبدالخالق، زیارت شیخ‌الاسلام کرخی، کنیسه یوحا و برخی دیگر از بناهای دیگر متاثر از باران‌های شدید با همکاری واحد عملیاتی اداره امور ریاست جمهوری بازسازی می‌شوند.

او افزود که واحد عملیاتی اداره امور ریاست جمهوری وعده سپرده‌است که پس از سروی و ختم آسیب‌شناسی‌ها، روی آبده‌های تاریخی هرات، برای ترمیم و بازسازی آثار باستانی آسیب‌دیده، اقدامات عملی و جدی را روی دست خواهد گرفت.

طی یک‌سال گذشته باران زیادی در ولایت هرات باریده‌است. آمارها در حوزه دریایی هریرود – مرغاب نشان می‌دهد که طی این سال در حدود ۳۰۰ میلی متر باران باریده‌است.

هرات از جمله ولایت‌های باستانی افغانستان شمرده می‌شود. در این ولایت بیش از ۷۰۰ بنای تاریخی وجود دارد؛ اما شماری از این بناها در معرض فروپاشی قرار دارند.

مسؤولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که بودجه کافی برای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی این ولایت در اختیار ندارند.

از آن‌سو آگاهان فرهنگی نیز معتقد اند که در صورت فروپاشی و تخریب بناهای تاریخی هرات، ضربه سنگینی به جایگاه تاریخی این ولایت وارد خواهد شد.

مطالب مرتبط