ثبت دیجیتالی بیش از ۲۱ هزار نسخه خطی در آرشیف ملی

حسینه صافی؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که در آرشیف ملی ۲۱ هزار و ۶۳۱ نسخه خطی دیجیتالی شده و در سال ۱۳۹۸ نیز ۴۵ هزار نسخه خطی دیگر دیجیتالی خواهد شد.blank

خانم صافی امروز (سه‌شنبه، ۲۷ حمل) در برنامه « حساب‌دهی حکومت به ملت» گفت: «حفریات قانونی ساحات باستانی در هشت ولایت کشور آغاز گردیده و از این طریق زمینه‌ کار برای یک هزار تن فراهم شده‌است.»

وی افزود که دست‌آوردهای وزارت اطلاعات و فرهنگ در سال مالی ۱۳۹۷، صرف ۹۱ درصد بودجه، تعیین «۲۷ حوت» به عنوان روز ملی خبرنگار، ایجاد شورای فرهنگ و هنر و معرفی بیش از چهار هزار نفر به دانشگاه‌های خصوصی با تخفیف فیس می‌باشد.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنین گفت که برای ۲۹ مرکز تاریخی، پروژه ساخته و ۴۴ مرکز دیگر از سوی این وزارت ارزیابی شده‌ و همچنین ۹۷ مکان تاریخی در مرکز و ولایات تثبیت و نام‌گذاری شده‌اند.

خانم صافی همچنین گفت که برای نخستین‌بار از سوی بورد کاپی‌رایت، پیش‌نویس پالیسی نشراتی و پیش‌نویس پالیسی ملی فرهنگی ترتیب شده‌است.

وی افزود که وزارت اطلاعات و فرهنگ در سال ملی ۱۳۹۷ برای ۱۱۳ رسانه مختلف جواز فعالیت داده‌است.

او در بخش دیگری از توضیحاتش درباره دستاوردهای این وزارت تصریح کرد که وزارت اطلاعات و فرهنگ از طریق راه‌اندازی نمایشگاه‌های خارجی مبلغ ۵۳۰ هزار دالر امریکایی و از فروش تکت‌های داخلی موزیم ملی ۲۶۹ هزار و ۴۶۰ افغانی درآمد کسب کرده و به حساب دولت سپرده‌است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که در سال جاری، قلعه شاه‌علم خان و حوض حقینی در ولایت زابل و زیارت سبزعلی در ولایت لوگر، ترمیم می‌شوند و کار دیوار احاطه‌ منارهای غزنی و فاز دوم سراج‌قلعه و بازسازی باقی‌مانده قصر سراج‌العماره، ادامه می‌یابد.

خانم صافی بیان کرد که برای انستیتوت توریسم و هوتل‌داری نصاب ساخته شده و راهنمای افغانستان در تصویر به زبان‌های فارسی، پشتو، انگلیسی ترتیب شده‌است.

مطالب مرتبط