وزیر تحصیلات عالی:

جلو توزیع خودسرانه بورسیه‌ از سوی سفارتخانه‌ها گرفته می‌شود

وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که هنوزهم برخی سفارت‌خانه‌ها بورسیه‌های تحصیلی را به‌طور خودسرانه توزیع می‌کنند و وزارت تحصیلات عالی تلاش دارد تا جلو این کار را بگیرد.blank

نجیب‌الله خواجه‌عمری که امروز (چهارشنبه، ۲۸ حمل) در نشست خبری «حساب‌دهی حکومت به ملت» صحبت می‌کرد، گفت که اگر کشورها به افغانستان بورسیه می‌دهند، یگانه مرجع قانونی برای توزیع آن، وزارت تحصیلات عالی است که باید از این طریق به رقابت گذاشته شود.

او گفت که با برخی سفارت‌خانه‌ها این مشکل حل شده و در برخی دیگر هنوزهم وجود دارد که به‌زودی از طریق وزارت خارجه حل خواهد شد.

آقای خواجه‌عمری گفت که در توزیع بورسیه‌ها نیز شفافیت به‌وجود آمده و محصلین در یک رقابت آزاد و امتحان جمعی به سفارت‌خانه‌ها برای امتحان دوم معرفی می‌شوند.

او افزود: «وزارت تحصیلات با ایجاد سیستم‌های جدید در روند توزیع و امتحان بورسیه‌ها، شفافیت کامل را تامین کرده، امتحان بورسیه‌ها را آنلاین ساخته، بهترین‌های کانکور سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ را به بورسیه چین فرستاده و ۱۵۵۱ تن را در مقاطع مختلف به ۴۱ کشور جهان به بورسیه‌های تحصیلی اعزام کرده‌است.»

وزیر تحصیلات عالی همچنین گفت که ایجاد ۴۳ برنامه ماستری و ۳ برنامه دکتورا در دانشگاه‌های دولتی و ۳۳ برنامه ماستری در دانشگاه‌های خصوصی و اعزام ۷۰۰ تن از استادان و کارمندان برای اشتراک در برنامه‌های ماستری و دکتورا در خارج از کشور از «دستاوردهای عمده» این وزارت در سال مالی ۱۳۹۷ است.

آقای خواجه‌عمری، ایجاد مراکز انکشاف علمی استادان، مراکز تضمین کیفیت، مراکز مشاوره برای دانشجویان، وصل‌کردن دانشگاه‌ها به اینترنت، ایجاد سیستم آموزش آنلاین و اشتراک‌گذاری ۲۰۰۰ کورس با چندین کشور، بیومتریک‌ساختن خوابگاه‌های دانشگاه‌های مرکز و امضای تفاهم‌نامه‌هایی برای انکشاف دانشجویان و استادان با چندین کشور از جمله ترکیه و هند را از دستاوردهای دیگر این وزارت خواند.

او همچنین گفت که در سال۱۳۹۷ حدود ۴۸ نهاد تحصیلی دولتی و خصوصی شامل مراحل مختلف اعتباردهی شد که از آن جمله پنج نهاد تحصیلی دولتی و خصوصی «اعتباردهی» شد.

او افزود که در سال گذشته ۱۷۵ نهاد تحصیلی دولتی و خصوصی مورد بررسی این وزارت قرار گرفت. به گفته‌ آقای خواجه‌عمری روند ارزیابی ۴۵ مؤسسه تحصیلات عالی خصوصی طبی در مرکز و ولایات به اتمام رسیده و برای ۱۶ نهاد تحصیلی خصوصی، ۱۸۸۲۱ دیپلم توزیع شده‌است.

وزیر تحصیلات عالی گفت که این وزارت در سال مالی ۱۳۹۷ حدود ۹۲ درصد بودجه خود را مصرف کرده‌است و تلاش می‌شود در سال آینده روی اعتباردهی اسناد تحصیلی افغانستان در سطح جهان کار کند.

مطالب مرتبط