رییس جمهور ترکیه برای گفتگو در مورد غزه پس از ۱۲ سال وارد مصر شد

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ برای گفتگو در مورد جنگ غزه و توسعه روابط اقتصادی آنکارا_قاهره، وارد مصر شد.

blank

رئیس‌جمهور ترکیه بعدازظهر امروز (۲۵ دلو) برای اولین بار از سال 2012 وارد قاهره، پایتخت مصر شد.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز وارد فرودگاه شهر قاهره شد و مورد استقبال «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری خود قرار گرفت.

این اولین سفر اردوغان به مصر پس از سال 2012 است، زمانی که «محمد مرسی» رئیس‌جمهور فقید مصر در طول عمر کوتاه یکساله دولت خود هنوز بر سرکار بود.

توسعه روابط اقتصادی آنکارا و قاهره و همچنین موضوع جنگ غزه اصلی‌ترین اهداف سفر اردوغان به مصر عنوان شده است.

دو رئیس‌جمهور همچنین قرار است در یک کنفرانس مشترک خبری حضور یابند و به شکل رسمی به یک دهه تنش در روابط میان خود پایان دهند، تنشی که با کودتای السیسی علیه محمد مرسی در سال 2013 آغاز شد و در برهه‌هایی نیز به اوج خود رسید.

اما اولین گام در راستای کاهش سطح تنش و بهبود روابط در 13 اپریل 2023 و از سوی «سامح شکری» وزیر خارجه مصر برداشته شد، او به آنکارا رفت و در دیدار با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه وقت ترکیه بر سر برداشتن گام‌های عملی برای بهبود روابط به توافق رسید.

سه ماه بعد از این سفر، ترکیه و مصر در بیانیه‌ای مشترک، از ارتقای مناسبات دیپلماتیک به سطح سفیران و انتصاب «صالح موتلو شن» به عنوان سفیر ترکیه در قاهره و «عمرو الحمامی» به عنوان سفیر مصر در آنکارا خبر دادند.

دیدار و گفتگوی اردوغان و السیسی در حاشیه افتتاحیه جام جهانی 2022 قطر نیز که با میانجیگری «تمیم بن حمد» صورت گرفت نیز از صحنه‌های معروف تلاش دو کشور برای بهبود روابط میان دو کشور به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *